Sărbătorile Pascale în Gorj. Eu nu cred în Biserică

lumanare_inviere

Recunosc: ăsta e unul din puținele evenimente ale anului când eu dau pe la biserică (în afară de nunți, botezuri și unele înmormântări). Însă asta nu mă face mai puțin credincioasă. Eu am propria mea credință, adică eu nu cred în Biserică și în ceea ce ea încearcă să ne bage cu forța pe gât (cu siguranță proful meu de religie ar zice că eu sigur mă duc în IAD și am să ard acolo!). Dacă facem o incursiune în istorie aflăm că Biserica dorește de când lumea să aibă puterea absolută și nu, nu dorește să stăpânească prin pace și armonie ci prin ceea ce noi numim despotism… pentru că da, în opinia mea mai marii bisericii sunt despoți. Biserica nu știe decât să cerșească și de prea puține ori să ajute. Nu zic, există și preoți jos pălăria… însă aceștia sunt prea puțini în comparație cu restul.

Cum aș putea să cred într-o Biserică în care Papa este plin de aur și tot felul de neprețuite, iar Patriarhii noștri își cumpără mașini ultimul model? Sunt asemenea lui Smeagol, aleargă după neprețuit.

Cum aș putea să cred într-o Biserică ai cărei reprezentanți dau declarații la TV precum: ”Biserica trebuie să primească de la creștini, ea nu trebuie să dea nimic nimănui, noi doar primim pentru a le pietrui calea către rai”? WTF? Ce fac ei? Primesc banii și își îngrașe propriile burți!

Cum aș putea eu să cred într-o Biserică ce încearcă să ne impună propriile ei reguli fără un motiv anume? Eu știu de mic copil din poveștile biblice că Dumnezeu/Iisus le-a arătat oamenilor ”calea cea dreaptă” dar nu le-a impus-o niciodată ci i-a lăsat pe ei să aleagă.

Se spune că Iisus nu ne-a condamnat niciodată ci el și-a dat viața pentru noi și pentru a ne fi iertate păcatele. Cum aș putea eu astfel să cred într-o Biserică ce ne condamnă chiar și cel mai mic păcat?

Nu îmi place să merg la Biserică pentru că nu îmi place să aud babele cum își critică nurorile și nici vecinele. Nu-mi place să mă duc într-un loc în care popa să îmi spună ce și cum să fac. Însă asta nu mă face nicidecum o necredincioasă.  Cred în existența a ceva sau cineva acolo undeva în Universul ăsta mare. Cred în ceva și nu mă interesează dacă e Dumnezeu, Allah, Buda sau altul. Astea sunt doar niște nume date unei singure zeități pentru a se contrazice și a nu fi de aceeași părere. Pentru existența a ceea ce noi numim altfel sau diferit. Cred că există ceva acolo ce face cumva ca viața să existe dincolo de știință. Cred că există ceva ce dă viață la ceva ce nu ține de materie vie sau moartă. Am propria mea credință pentru că mi s-a dovedit mie că ceva acolo există. Și dacă acel ceva există nu înseamnă că Biserica are dreptate și acel ceva este ceea ce ne spune Biserica… cred că acel ceva este în funcție de fiecare în parte, se modelează după fiecare în parte. Cred că există ceva acolo ce nu vedem și poate nu vom vedea niciodată iar acel ceva există totuși prin faptul că noi avem sentimente și acel ceva este răspunsul la ceea ce știința nu are răspuns.

Ceea ce am spus mai sus, a fost o scurtă introducere, a ceea e urmează mai jos. Însă nu vă speriați… cu siguranță introducerea de mai sus este mult mai lungă decât continuarea de mai jos și asta numai pentru că faptul în sine m-a făcut să rămân oarecum fără cuvinte.

După cum spuneam în primele rânduri ăsta este unul din puținele evenimente în care eu dau pe la Biserică. Dar uite că el a venit. Vreau să menționez faptul că nu mă duc din obligație pentru ceva sau cineva. Mă duc pentru că îmi place. Da îmi place lumina lumânărilor și să privesc spre cer. E ceva deosebit în asta. Nu-mi dau seama ce, dar știu că e.

La Înviere am mers și de data aceasta la țară. Îmi place acolo. Nu e aglomerat ca în oraș.

Inevitabil însă m-am întâlnit cu tot felul de specimene, ce poartă denumirea de om, mai mult sau mai puțin cunoscute. Specimene ce vin la Biserică la Înviere pentru a sta cu cineva și a nu se plictisi acasă. Citez: ” Hai dracu de aici că nu mai suport! Hai să plecăm! Doamne nu e nimeni cu care să stai pe aici! Ce plictisitor! Mai plictisitor ca acasă!”. Menționez că cele anterior citate nu mi-au fost adresate mie ci unei alte tipe prezente pe acolo. Deci da, de asta vin ele la Înviere… să stea cu cineva. Bineînțeles că nu m-am putut abține și am râs, ironic!

Tot inevitabil am primit la naștere puterea de a vedea. Și având eu puterea asta fascinantă am observat cu vărumiu o tipă ce se bălăngănea pe niște tocuri imense pe un drum mai mult pietruit decât asfaltat, gata-gata să se rupă în mii și mii de bucățele. M-am închinat și am râs din nou. Adică ce altceva ai putea să faci, dacă nu să râzi?

Curtea Bisericii. Un loc nu foarte mic dar nici foarte mare, pavat frumos și presărat cu iarbă. Ca și în anii trecuți ne ducem în același loc unde pare că vezi tot și nimic. Însă cu siguranță vezi cerul.Tot cerul cu toate stelele. Din când în când, de la oboseală, ochii îmi mai alunecau din cer pe Pământ și deodată am observat fix în fața mea 2 tipe. Arătau bine, nu zic nu, urcate pe niște tocuri cu zecile de centimetri. Arătau chiar trăsnet cu tocurile lor leopard, pantaloni mulați de un verde strident și un sacou de-un galben țipător. Awesome indeed! Mi-a plăcut însă cum se clătinau săracele prin iarbă și cum tocurile li se înfigeau în Pământ și cum dramatizau, toate, nenorocirea precedentă.

M-am dus la Înviere și-am văzut parada modei mai ales la Mănăstirea Tismana (loc istoric, unde Tudor Vladimirescu și-a adunat și instruit ”armata”). Haine de haine, tocuri de tocuri, fuste mini de fuste mini. Dar adevărat… ce-i frumos și lu Dumnezeu îi place, mai ales în casa lui!  Am vrut să le fac niște poze, dar mi se șoptea din spate: ”Nu face asta.. măcar azi nu fii și tu rea! Măcar azi uită de imperfecțiune!”. Și-am sfârșit prin a nu face poze.. deci nu vă pot bucura și pe voi cu frumusețea nopții de Înviere. Îmi pare chiar rău. Sper să mă iertați cu toții pentru asta!

M-am dus la Înviere ca să o aud pe X cum o bârfește pe Y și pe Z cât de infidel îi e soțul și pe W cât de tare e nu știu ce ultimă chestie încercată de ea. Pe A cum își contrazice amicul și pe B cum își ceartă bietul copil că era atent mai mult la slujbă și la cer decât la el.

Pentru asta să mă duc eu la Biserică? Nu mulțumesc. Eu mă înțeleg mai bine cu acel Dumnezeu de acasă sau de oriunde altundeva! Apreciez însă Biserica pentru picturile ei și pentru măreție, din punct de vedere arhitectural.

Spunea un preot cu capul pe umeri, sau cel puțin eu așa îl consider, că nu contează unde îți manifestezi credința.. important e să o ai mereu cu tine. Iar eu o am, pentru că după cum bine v-am spus cred în existența a ceva acolo undeva. Tot el spunea că a avea credință nu înseamnă a te duce la Biserică sau a crede în popi ori a face ce spun ori ce fac popii. Nu. Credința înseamnă să crezi într-o forță lăuntrică ce ție îți dă putere și te motivează să reușești în viață. Credința e atunci când nu-ți pierzi speranța în tine, pentru că speranța din tine pierdută nu ți-o mai poate reda nimeni. Credința e atunci când ai încredere să vorbești deschis cu tine și să-ți găsești răspunsuri la propriile întrebări.

Eu cred că a avut dreptate. Nu știu ce credeți voi, dar tare aș vrea să aflu . Deci aștept răspunsurile voastre la această întrebare: Voi credeți că a avut dreptate?  Bine.. asta dacă ați ajuns până aici și ați parcurs textul în întregime. Cu siguranță nu mulți au ajuns, dar câțiva tot sunteți. Și bineînțeles sunt curioasă cum au fost Sărbătorile Pascale pe la voi! Așa că… lăsați un comentariu cu răspuns la aceste două mici întrebări.

P.S. FOARTE IMPORTANT: Dacă am folosit peste tot Biserică cu B MARE, este pentru a-mi spăla totuși păcatul de a nu crede în ea și de a-i venera cumva măreția.

P.S. 2: Da, sunt ironică!

P.S. 3: Ca să nu mai fie dubii, vă mărturisesc că nu critic și nu condamn pe nimeni pentru cum a venit îmbrăcat sau pentru orice altceva. Am scris fix ceea ce am văzut și mi-am spus propria părere asupra acestui lucru. PROPRIA PĂRERE!!!!! Dacă îți spui propria părere nu înseamnă că și condamni pe cineva.

***Dacă ți-a plăcut articolul și întregul blog, dă-i un like pe facebook  AICI, să fii mereu la curent și să mai afle și alții de el. Mulțam fain!***

Have a nice day,

Pishky!

46 de gânduri despre &8222;Sărbătorile Pascale în Gorj. Eu nu cred în Biserică&8221;

  1. Dacă ajung să primesc răspunsuri că Noul Testament nu a fost scris în greaca veche, lucru ce și wikipedia îl știe…atunci nu are vreun sens discuția.

    Atâta prostie fudulă n-am mai găsit de ceva vreme la un loc. Mă retrag de acum.

    Aoleo câtă prostie fraților.

  2. @ Serafim – Puișor, pe când citeam eu Eliade tu probabil că erai încă în fază de proiect. Îndoctrinatul se recunoaște ușor, e mai deștept decât toată lumea și ceea ce știe el are valoare absolută. Te înșeli! Uite, după 30 de ani de citit, lecturi cuprinzând cam tot ce înseamnă religii și scrieri sacre, am ajuns la următoarea concluzie referitor la Dumnezeul inventat de bisericile creștine, fără importanță care – catolică, otodoxă, șamd.: Prefer să ard pentru o eternitate în infern (în măsura în care există) decât să stau pentru o eternitate alături de un Dumnezeu atât de cretin.

    • Vai, dragul de tine. Știu ce am citit, dar despre ce nu știu nu-mi dau cu părerea, spre deosebire de tine.

      Spune-mi cele mai importante cărți de teologie ce le-ai citit.

      Asta ca să nu te iau mai direct cu chestiunile elementare atunci când vrei să înțelegi o religie. Să nu te întreb cât de bine cunoști greaca veche (că apropo…Biblia nu a fost scrisă pă română sau english) sau ebraica.

      Am mai fumat io de-ăștia ca tine ce cred că pun coadă la cireașă cu 2 căriți, dintre care una Dawkins (mare teolog). Nene…se chinuie oameni mai deștepți decât mine și tine la un loc să dezlege creștinismul și crezi că îl descifrezi tu? Înseamnă că ești puțin…mai mult…aerian. Ca 95% din atei, firește.

      Dar chiar sunt atent ce cărți de teologie ai citit. Dă-mi vreo 10 cărți. Poate le citesc și eu :p

      • Adevărul că la viața și la experiența ta… cine știe ce ai mai fumat! Eu nu trebuie să-ți demonstrez nimic și de fapt îmi este absolut indiferentă părerea ta. Crezi ce vrei și dă voie și altora să creadă ce vor. Cine crezi că ești tu? Și…, chiar în greaca veche a fost scrisă Biblia? Chiar e nouă asta! Și ce-i dacă e scrisă în greaca veche? Îți dai seama ce informație… Ah, și să nu uit, Dawkins este tot ce știi?

  3. Ai dreptul la părere, nimeni nu contestă. Problema e când prezinți o opinie ca adevăr universal.

    1. O luăm de la capăt. Ești dezinformată. Mai precis, Biserica nu consideră că trebuie să-și facă reclamă. Dar poate că a venit vremea să o facem și pe asta. Să mă crezi pe cuvânt…dacă Biserica își desfințează centrele sociale, guvernele vor cădea pe capete. Statul ar fi incapabil să rezolve situația. Doar în județele Alba și Mureș există peste 60 de centre sociale. E nimic?

    Citește rapoarte de activitate pe site-ul ăsta și dacă ai nevoie de date mai recente, îți pun la dispoziție zeci de articole din presa locală.

    http://filantropiaortodoxa.ro/filantropia/category/rapoarte-de-activitate/

    Nimic și aici: http://www.youtube.com/watch?v=RsQlahqCcIA
    Și aici: http://www.youtube.com/watch?v=Ngg0B4urBT4
    Și aici: http://www.youtube.com/watch?v=6AC5LkKLkf8

    Și dacă crezi în continuare că e nimic, ai dreptate. Ce ți-am arătat aici e nimic în comparație cu realitatea din teren. Nu-ți poți da seama câte face Biserica pentru că Biserica nu se laudă și nu-și face reclamă. Nu chemăm presa când facem bine, pentru că Hristos ne spune:

    „Tu, însă, când dai de pomană, să nu ştie stânga ta ce face dreapta ta, pentru ca pomana ta să fie într-ascuns; iar Tatăl tău, care vede în ascuns, te va răsplăti. Tu, însă, când te rogi, intră în camera ta şi, închizând uşa, roagă-te Tatălui tău, care este în ascuns; iar Tatăl tău, care vede în ascuns, îţi va răsplăti. Când postiţi, nu fiţi trişti, ca făţarnicii; postiţi numai în văzul Tatălui vostru, care este în ascuns; şi Tatăl vostru, care vede în ascuns, vă va răsplăti» (Mt 6, 3. 6. 16. 18).

    Dar, ce nu știi nu înseamnă că nu există.

    2. Există preoți bussines și există preoți de vocație. La fel, există politicieni proști și politicieni buni. În ambele cazuri, românii vor ceva paradoxal. Politicienii și preoții nu se vor schimba atât timp cât nu se schimbă poporul. Ei nu sunt extratereștrii, ci provin dintre oameni. Părintele Arsenie Boca spunea: „Vreți preoți buni? Nașteți-i!!!”

    3. Cu diavolul e discuție lungă. Dar constat că e corectă vorba: „cea mai performantă chestie a diavolului e să-ți spună că nu există”.

    4. E bine să critici. Dar e bine să critici obiectiv, echilibrat și în cunoștință de cauză.

    5.

    • Chestia cu diavolul… Diavolul este aliatul Bisericii, este bau-baul care aduce profitul! Biserica nu știu cât crede în Dumnezeu, dar în diavol crede cu siguranță!
      Cine crede că există o entitate distinctă cu numele ăsta este clientul preferat al religiei. Diavolul este mintea umană – gnosticii îl numesc „arcon”, toltecii „voladores”, Carl Jung îl numea „demon”, în sfârșit, în esență diavolul este egoismul. Este ceea ce trebuie să învingem în noi pentru a fi capabil să vedem Adevărul! Este parte din noi, este dualismul nostru… Nu este o ființă!

  4. E bine să treci tot ce auzi prin filtrul gândirii. Tu prezinți aici niște idei de largă circulație în mass-media românească.

    Cred că ar fi bine să mai studiezi ce înseamnă religie, Biserică (e instituție), Dumnezeu.

    „Istoria credințelor și ideilor religioase”. E scrisă de cel mai mare istoric al religilor din câți a văzu planeta asta, Mircea Eliade. Ar fi bine să te uiți peste ea.

    Dacă nu studiezi, rândurile tale rămân opinii ce scot la iveală grave carențe de cunoaștere a fenomenului. Dar, oricum, e bine pentru trafic.

    • Și stai..care e neadevărul din spusele mele? Cumva papa nu se lăfăie in aur iar patriarhii nu au mașini de mașini? Cumva mai marii bisericii in istorie nu erau in stare de orice(mai ales crime și torturi) pentru a deţine puterea?

      • Bun. O luăm pe bucăți.

        1. Trăiești într-o țară majoritar ortodoxă. Spune-mi ce conducători ai Bisericii Ortodoxe au recurs la crime și torturi pentru a deține puterea?

        2. Care problema cu faptul că au mașini tari? Că le-ar putea avea mai tari nu te-ai întrebat? Nu cunoști religia ce o judeci. În creștinism bogăția nu e păcat. Păcat e în măsura în care se interpune între tine și Hristos. Or, cât de credincios este un om nu poți să judeci. Nici tu, nici eu. Doar Dumnezeu.

        3. Nimeni nu-ți bagă religia pe gât. Dar nu poți evita realitatea că trăiești într-o țară majoritar creștină. Și asta, i-adevărat că exercită o presiune.

        4. „Dacă facem o incursiune în istorie…”. Mă rog, despre ce istorie vorbești? Că despre cea a Bisericii Ortodoxe sigur nu e vorba.

        5. Declarația cu luatul și primitul de bani e una dificilă. Cunoscătorii știu exact la ce se referă, în timp ce necunoscătorii nu. Are la bază învățătura că „Dăruind vei dobândi”, aceeași cu cea pentru care dăm săracilor.

        6. Tu vrei o Biserică săracă, dar în același timp una care să ajute săracii. De unde, dacă îi ceri sărăcie?

        7. Propriile ei reguli fără motiv? Vezi…de-asta ți-am recomandat cartea asta. Mai pune și Biblia lângă, ca să afli dacă poveștile biblice ale tale se găsesc cu adevărat în Biblie. Și ia și niște exegeze la Biblie, ca să afli ce vrea să zică Biblia, că din păcate ea nu a fost scrisă în română.

        8. Nu știu ce înțelegi tu prin „a condamna”, dar Hristos e foarte dur cu păcatele. A se vedea vaiurile adresate fariseilor sau momentul când intră în Templu și răstoarnă mesele comercianților.

        9. Oamenii sunt oameni. Spunea un om: „Biserica nu e o comunitate de sfinți ci una de candidați la sfințenie”. Fiecare avansează cum poate.

        10. Deci, tu ești un soi de agnostică. Agnosticismul e între religios și ateist. Nici una nici alta. Cred că ar trebui să studiezi…să vezi cum stau treburile. Ignoranța (nu mă interesează care dumnezeu) nu a adus niciodată nimic bun. Legat tot de asta, ar trebui să lași poarta deschisă pentru că se poate și să te înșeli tu și Biserica să chiar aibă dreptate.

        11. Referitor la tipele alea. Vezi treaba? Dracu v-a dat de lucru ușor la mai mulți de acolo. Le-a îmbrăcat pe ele provocator…tu vrei să faci poză…cineva din spate îți spune să nu…probabil alți 2-3 se întorc către voi. Uite-așa, v-a luat dracu de la slujbă. Și vezi…nici tu nu prea faci ce ar trebui să faci pe acolo…oare ai dreptul să-i judeci pe alții? În biserică te duci să te rogi, să vorbești cu Dumnezeu…nu să vezi ce face fiecare… bănuiesc.

        12. Spunea un preot cu capul pe umeri. Cred că ai luat doar ce dădea bine de la el. Pe de altă parte, Martin Heidegger era întrebat la un moment dat, de ce, nefiind foarte bisericos, intra în biserici (catolice) și se închina foarte scurt. La care omul spune: În locurile unde se roagă mai mulți oameni divinitatea e prezentă mai repede decât în alte locuri (parafrazat). Hristos însuși spune: „Unde sunt doi sau trei adunați în numele Meu, acolo sunt și Eu în mijlocul lor”. Deci e importantă și rugăciunea particulară și cea în comun.

        13. În fine, nu ar trebui să fii ironică, ci corectă. Biserica e o instituție și se scrie cu „B” mare. Se scrie cu „b” în momentul când te referi la biserica din cartierul tău, adică la clădirea de cult. Dar când vorbești de instituție, scrii cu literă mare, la fel cum scrii Parlamentul, Președenția, Guvernul etc.

        Citește, deci, ce ți-am recomandat și evită să cugeți atât de simplist.

      • Vezi tu.. fiecare avem păreri și păreri.. așa greșită, bună, proastă cum o fi ea.. e părerea mea.
        Nu cer o o Biserică săracă.. cer doar ca ea să ajute.. că practic asta se laudă peste tot în lume că face… când de fapt ea nu face nimic.
        Am întâlnit și văzut atâtea încât pot să spun cu mâna pe inimă și sunt sigură că nu mă va judeca nimeni de acolo de sus când voi spune că majoritatea preoților sunt hoți.. pentru că da… urmăresc doar să primească și să primească și să primească și di nou să primească.
        Acum.. dacă spun ce zicea un preot de bine… iau numa lucrurile bune.. dacă spun chestiile rele.. iau numa lucrurile rele.. dacă le zic pe amândouă.. pfff.. și-și nu merge… mda… ce ar trebui să zic atunci? NIMIC? Nu se poate.
        Despre diavol și că el le-a îmbrăcat pe ele nu știu cum.. hm.. chiar nu cred că stă acolo cineva care să îți spună ție ce și cum să faci rău.. de aia avem creier ca să judecăm și să luăm decizia corectă.
        De ce ironizez eu.. sau critic… păi.. nu critici și judec.. îmi spun părerea asupra anormalului ce îl văd și consider eu că e așa.. sau ție ți se pare normal ceea ce eu am văzut?Poate scriind eu asta o să mai vadă și alții și alții și o să își dea seama că nu, nu așa se merge la Biserică.
        Încă o dată îți mulțumesc pentru comentarii și pentru timpul petrecut să le scrii. Și da, am să citesc cărțile cum am să prind timp liber. Am să le citesc de curiozitate 🙂

    • Istoria credințelor nu are nici o relevanță aici. Este vorba despre evoluția ideilor și credințelor religioase, o analiză obiectivă care nu avantajează nici o religie – este un studiu științific.
      Cât privește celălalt comentariu al tău:
      1. Orice structură ierarhică presupune ambiție. Orice ambiție presupune egoism. Jocurile pentru putere nu au ocolit nici o religie. Să nu uităm că până la un punct Biserica Ortodoxă era și Catolică – este nedrept să punem doar în spinarea catolicilor crimele creștinizării!
      2. În primul rând preotul nu trebuie să se pună în condiția de a comite o crimă! Conducerea mașinii presupune asta – este ca și cum ar purta o armă! Mașina tare presupune mândrie, trufie – profund împotriva învățăturilor lui Iisus.
      3. Adevărul nu a stat niciodată în mâna turmei! Faptul că majoritatea s-a cutremurat la auzul ereziei conform căreia pământul ar fi rotund, că nu e centrul universului și că nu soarele se învârte ci invers, nu a făcut ca adevărul să fie altfel! Majoritatea poate cel mult să adopte un adevăr – niciodată nu-l deține!
      4. Dacă facem o incursiune în istorie descoperim că Iisus a fost profund antireligios și total împotriva oricărei ierarhii. Biserica este departe de învățăturile Lui.
      5. Dăruind vei dobândi se referă la iubire, nu la bani! Ceea ce fac preoții se numește simplu: COMERȚ!
      6. Biserica eventual a făcut chetă printre credincioși pentru vreun proiect social dar niciodată nu a renunțat la vreo proprietate în favoarea credincioșilor. Biserica nu trebuie să fie săracă – Biserica nu trebuie să fie pur și simplu!
      7. Cine poate garanta autenticitatea Bibliei? De unde știu eu că nu a fost adaptată la necesitățile religiei? Iisus nu a lăsat nici o vorbă scrisă și nici un apostol de-al lui nu a scris nimic. Cea mai veche Evanghelie a fost scrisă abia la 65 de ani după răstignirea lui Iisus când nici unul din apostoli nu mai era în viață. Evangheliile orale în aramaică, scrise în greacă, traduse apoi și adaptate în nu știu câte sinoade… doar 4 dintre ele – cele care au convenit mai mult, nu neapărat cele mai adevărate.
      8. Hristos nu era dur cu păcatele, era doar sincer. Dacă vrei îți pot explica exact de ce nu este adevărată povestea cu tarabele comercianților așa cum nici povestea cu blestemul smochinului nu este adevărată…
      9. Biserica nu este o comunitate de sfinți – nici nu poate fi, este prea departe de adevăr. Biserica este doar o instituție parazită care alimentează frica credincioșilor și apoi o exploatează!
      10. Agnosticul și ateul sunt același lucru! Ateii, în esență, nu există – faptul că refuză să creadă în Dumnezeu nu înseamnă că rămâne fără Dumnezeu. (Ateu – om fără Dumnezeu). Agnosticul este cel ce nu cunoaște – ignorantul – mi se pare cel mai bun atribut pentru bisericile creștine care se află într-o beznă spirituală cumplită!
      11. A fost obiceiul Bisericii să aducă judecata la slujbă. Preoții au obiceiul să judece pe x sau y. Asta duce apoi la remarcarea diferențelor dintre creștini și la concurență – chestie tare profitabilă pentru popi!
      12. Dumnezeu este cel ce este! Omniprezent, omniscient, omnipotent. Ți se pare că poate fi mai mult în Biserică și mai puțin în afara ei? Hai să fim serioși!
      13. Corect!

      • Aoleo frate.

        1. Spunemi ce crime a făcut Biserica până în 1054.

        2. Mândria, ca și smerenia nu e foarte vizibilă. Dar, dacă d-voastră știți gândurile oamenilor, mă înclin. Eu încă n-am găsit unde aș putea învăța tipul ăsta de mentalism.

        3. Nu stă niciodată. Înseamnă că adevărul nu e deținut niciodată de majorități? Înseamnă că toate câcaturile cu drepturile omului, principii etice etc nu sunt adevăr pentru simpla chestie că sunt susținute de majoritate.

        4. Îți recomand să te interesezi mai bine la punctul ăsta, ca să prinzi nuanțele din discursul lui Hristos, care nu e așa de simplist cum pare. De preferință, întreabă un teolog ce a studiat treburile astea.

        5. Ok. O să introduc în cartea învățăturilor creștinismului exegeza dumneavoastră. „Dăruind vei dobândi” se referă la iubire, nu la bani sau chestii materiale, zise teologul Cezar. Deci, îl iubesc pe săracul de la colț. Dar îl iubesc așa…teoretic…că îndemnul nu se referă să-l și ajut. Iubirea e așa…o chestie teoretică. Mamă ce ghiveci ai în cap.

        6. Studiază și aici.

        7. Măi frate. N-ai altă cale să afli cât de autentică e Biblia decât studiul. Și știu de ce te trimit să cetești. Matei – apostol și evanghelist, Ioan – apostol și evanghelist. Îți recomand să citești cărți despre Noul Testament și să lași la o parte fantasmele tale cum că evangheliile au fost adaptate sau că nu sunt reale cele 4. Să-mi zici chestiile astea când studiezi treburile la nivel înalt. Până atunci e gargară mai rea ca fanatismul religios.

        8. Ia că îs foarte curios. Am zis eu că avem parte de un nou mare teolog. Apropo…ce studii ai în domeniu? Cumva Dawkins, Hitchens, Zeitgeist, Codul lui Da Vinci?

        9. Păreri, păreri…

        10. Ha ha. De mii de ori trebe să scriu: studiază. Nu dragul meu, agnosticii sunt cei care acceptă poziția mai umilă, mai cu picioarele pe pământ. Ateii, da, sunt de acord, nu există. Că sunt împotriva lui Dumnezeu, nu înseamnă că sunt lipsiți de un dumnezeu.

        11. Păreri, păreri…

        12. Studiază treaba…iar.

        Să-ți spun o treabă: nu tot ce zboară (pe internet) se mănâncă. Ar fi cazul să studiezi cu adevărat cărți de teologie, nu de para-teologie. Ei sunt specialiști pe domeniul pe care scriu. Restul fac gargară pentru mediocrii. Dacă vrei să fii mediocru în continuare, poți ignora sfatul meu. Dar dacă te interesează fenomenul și nu vrei să fii ignorant, apucă niște cărți de teologie și citește. Și când ai întrebări adresează-le. Dacă nu știe preotul de la tine, caută un profesor de teologie și pune-i-le.

        Părăsește sfert-doctismul.

  5. Acum nu mai sunt preoti,sunt interlopi si nu mai vor dacie,vor maserati,trebuie sa ii intelegem.Si apropo de fashion,lumea evolueza si cat de curand in loc de candelabre prin biserici vor exista globuri disco.Am fost rau,trateaz-o ca pe un pamflet.

    • Se acceptă răutatea ta!
      Știu că am văzut pe la TV o biserică ce avea beculețe pe cupole sau ceva de genul și își schimba culoarea din roșu în galben, verde, albastru și alte cele.. dar nu mai știu unde exact se afla :(.
      Iar ceea ce spui tu… nu se poate numi evoluție… adică… evoluția reprezintă o schimbare în bine. Asta numa evoluție nu se poate numi :)). Dar mă rog… cum majoritatea termenilor sunt înțeleși fix pe dos, putem face și aici o excepție și să o considerăm o evoluție.

  6. Oh da. Te duci la biserica sa t-i se ierte un pacat si acolo faci zece.
    Lumea nu se duce la biserica sau la teatru pentru ca le place cum canta careva ci pentru a fi vazuta acolo. Apropo, nu si-a facut nimeni poze cu telefonul sa s-i le puna pe facebook ca sa vada toata lumea cat este de credincios/oasa?

  7. Biserica nu are nici o legatura cu divinitatea, a avut la inceput, apoi a fost acaparata de o ceata de borfasi care folosesc biserica ca pe un paravan dupa care ei se pot imbogatii in voie de pe urma celor mai putin inteligenti !

    Nu te poti erija in reprezentant al lui Dumnezeu dar sa-i contesti puterea… acesti oameni creati de Dumnezeu, locuiesc pe un pamant creat de Dumnezeu dar ei vor bani ca sa-i cladeasca case…. Cred ca daca ar vrea case, Dumnezeu s-ar descurca si singur… daca s-a descurcat cu lucruri mult mai complicate !

    Pofta de bani si de imbogatire a dus si la inflatia de biserici si de religii Crestine de pe piata. Daca exista un singur Dumnezeu, exista un singur mantuitor si o singura Lege pentru toti bazata pe Biblie, de ce trebuie sa existe puzderie de religii toate Crestine, nu era destul o singura religie Crestina Universala ? Multitudinea de religii Crestine arata de fapt ca nu au nici o legatura cu Dumnezeu ci sant niste SRL-uri prospere !

  8. Eu stau la sat( nu stiu de ce, dar nu suport termenul asta de „tara”), si am fost la Inviere cum fac in fiecare an. Nu am auzit chiar sa se barfeasca despre infedilitate si chestii de-astea, dar „printesele” nu au ezitat sa-si expuna frumusetea si ifosele! Si eu prefer credinta manifestata acasa, pentru ca increderea mea in Biserica ca institutie este in scadere, nu ca nu as crede in Dumnezeu, dar nu mai am incredere in oamenii care o conduc.

  9. Eu am fost o singura data in Biserica si am fugit mancand pamantul fiindca m-am speriat de ceea ce am vazut acolo. Eu am zis ca acela este iadul. Aveam intre 6 si 8 ani. Dupa aceea am inceput sa caut altceva si am gasit ceva mult mai bun decat religia ortodoxa, fara sarbatori una dupa alta si ritualuri la infinit, fara sa ma constranga parintii sau altcineva. Si am reusit lucrul acesta cercetand atat Biblia, cat si surse istorice laice extrabiblice. Iar acum am si dovezi in sprjinul convingerilor mele intemeiate pe surse de incredere. Si ma simt mult mai bine si linistit. Astfel, si eu sunt de acord cu ceea ce ai spus in articol legat de biserica, desi nu am fost decat in treacat prin ea, dar am auzit din vorba in vorba ce se intampla.

    Ceea ce m-a determinat sa scriu acest comentariu este sinceritatea cu care ai scris ceea ce ai gandit.

    • Bună Robert și bine ai venit pe blog!
      Îți mulțumesc pentru comentariul tău și pentru că ești unul din cei ce îmi apreciază sinceritatea și faptul că scriu exact ceea ce gândesc și observ fără a face acel lucru să pice într-o lumină mai buna sau mai proastă decât cea pe care el o răspândește.
      Te mai aștept pe aici!

    • Credința, dacă e adevărată, nu are nevoie de sisteme și scheme! Dacă vrei să fii sigur că te îndepărtezi de Dumnezeu atunci este musai să aderi la un sistem religios! Credința nu este o comoditate, nu este sursă de relax, nu este nici măcar Biblia aia despre care vorbesc toți. De fapt, ca să reușești să te apropii de Dumnezeu trebuie să uiți tot – Dumnezeu este în tine și atâta timp cât te agăți de părerile altora de încredere nu vei reuși niciodată să descoperi realitatea ta. Vei eșua trăind iluziile celorlalți.

  10. Cristos a înviat!
    Cred că ai dreptate în privința bisericii. Cred că dacă ai credință adevărată, nu ai nevoie de intermediari pentru a ajunge la Dumnezeu. Cred că El e cu noi tot timpul, doar că noi nu suntem cu El tot timpul. 🙂
    Cred și că există și preoți fantastici, cu har și preocupați cu adevărat de ce au de făcut și o fac din inimă, iar asta nu se vede, ci se simte. Din păcate, sunt mult prea puțini. Dacă ar fi toți așa, ar fi pline bisericile și nimeni nu ar mai bârfi, toată lumea s-ar duce acolo din iubire și din convingere. Mai cred că trebuie să citești ‘Baraca’ de Wm. Paul Young (editura Kerigma). Te va unge pe suflet și probabil că vei deveni apoi și mult mai relaxată cu privire la ce spun, fac sau nu fac ceilalți. 🙂 Enjoy!

  11. Biserica este formata si din oameni, si nu as blama foarte tare biserica ca institutie, insa oamenii… am si eu aceasta problema, desi sunt suficient de tolerant… opinia mea este ca fiecare are credinta lui. Doar nu vine nenea preotul sa-ti rezolve problemele, solutia de pe undeva „de sus” vine si acolo se indreapta credinta. Restul este marketing… 🙂

  12. * unde iti manifesti credinta.

    1. Daca tu crezi in ceva, de ce trebuie sa trambitezi? Orice credinta ai avea, te invata sa nu te lauzi.
    2. Biserica e o institutie ca oricare alta, in prezent s-a transformat intr-o societate comerciala. Ce te invata credinta, oricare ar fi ea, nu este sa crezi in institutii, ci in divinitati. Scuze, in DIVINITATI, care nu au nici cea mai mica legatura cu organizatiile si institutiile.
    3. Daca ii critici pe ceilalti ca s-au dus la biserica de Inviere sa se dea in stamba, tu te-ai dus sa ironizezi? Care e diferenta?

    • 1. Blogurile au fost create pentru unii așa ca mine, care nu au ce face, să-și spună o părere asupra ceea ce le place și ce nu. Aștept să-mi zici unde mă laud și cu ce.
      2. Biserica societate comercială nu te poate învăța o credință dreaptă. Aaaa.. și da.. credința nu se învață. Nu e ceva ce înveți.
      3. Eu m-am dus de plăcere după cum spuneam.. e ceva ce-mi place.. de fiecare dată sunt stele. Și dacă te gândești acum că stele nu sunt doar la Înviere.. da e adevărat… dar e altă atmosferă.
      Acum dacă am văzut ce am văzut mi-am spus părerea. Sau omul trebuie să îți spună părerea doar când e pozitivă și ridică ceva în slăvi?
      Eu nu i-am criticat.. mi-am spus doar părerea. Sau ție ți se pare normal asta, adică ceea ce eu am spus în post?
      P.S pt punctul 2: Ai spus că Biserica este o instituție, societate comercială, ce te învață credința în divinități și nu în instituții. Tot tu ai spus mai apoi ca acest fapt nu are legătură cu instituțiile. Hmm.. te contrazici: există legătură prin simpla promovare.

    • A trăi într-o societate înseamnă să împărtășești! Gânduri, emoții, credințe sau bunuri! Poți fi de acord sau nu – nu poți însă împiedica pe nimeni.
      Biserica nu te învață credința – Biserica propune o cale despre care pretinde că e unica și, dacă tot au inventat-o ei, o vând cum știu ei mai bine. A spune că trebuie să crezi în divinități dar nu în instituții este o scuză lamentabilă. Adică n-ai curaj să aperi Biserica dar nici nu vrei să o abandonezi. Dumnezeu nu acceptă avocați și nici n-are vreun contract cu vreo agenție pentru locurile în Rai. Biserica este o escrocherie mai veche decât prostituția și s-a bazat mereu, ca și acum, pe ignoranța și frica oamenilor.
      Ironia este bună dacă este inteligentă – trezește la realitate!

    • Biserica e un fel de PPDD! Roagă-te sau arată cu degetul ca like-ul de pe Facebook și lumea se transformă în bine…Serios….Biserica a avut un obiectiv clar: manipularea oamenilor, speranțe false, și…cât mai mulți bani din „donațiile credinciosului”. Nu zic că toți fac asta, dar nu e exclus nimic. În articol se spune un adevăr oameni buni. Cei care cred și ridică în slăvi minunățiile astea, ce-i drept unele cam inexplicabile uneori, ori sunt din ăștia de…sunt limitați cu tehnologia că vezi Doamne. Tehnologia e ochiul dracului sau mai știu eu ce superstiții mai apar prin lumea asta…

      Pishky, sincer, îți recomand să pui o casetă text care să zboare pe ecran când se citește un articol cu mesajul „Click aici să vezi ce înseamnă cuvântul PĂRERE”

      • Da… CLAR.. fiecare articol de acum încolo o sa înceapă și o să se încheie cu un scris MAAARE următoarele: VEZI CE ÎNSEAMNĂ PĂRERE ȘI CE ÎNSEAMNA BLOGGINGUL, A AVEA BLOG, ȘI A FI BLOGGER!!!! Musai să scriu asta de acum înainte!
        Îți mulțumesc pentru comentariu, Eddie și mă bucur că îmi împărtășești opinia!

  13. Buna Pishky , inainte de toate Hristos a Inviat 🙂 foarte interesant articolul trebuia sa faci poze sa vedem si noi Fashion la Biserica chiar in noaptea Invierii ca eu unul nu am vazut prezentare de fashion la Biserica , foarte fain mai era 😀 . Si eu am fost la Biserica in noaptea de Inviere daca iti povestesc ce am patit eu iti faci cruce zici ca a venit razboiul :))))) . Stii ca la Inviere se da paste , bun ma duc si eu sa iau paste zic , la o coada zici ca erai intr-un hypermarket la cumparaturi , ce patesc? Prima oara calcat pe picior , a doua oara imbrancit , a treia oara bagat cotul in mine :)))) WTF? Si pana la urma dupa toate ispraviile prin care am trecut am ajuns si eu sa mi se dea paste . Dar inca o chestie care mi se pare aberanta sa platesc pentru paste :))))) si dupa cum ziceai si tu in articol pentru ce sa merg la Biserica sa fac eu Biserica cu bani? WTF 😀 .

  14. De obicei la astfel de momente e bine să te duci în locuri (biserici) mai puţin aglomerate (presupun că la Tismana a fost destul de multă lume), locuri care te impresionează, locuri cu care rezonezi. Dacă sunt îndeplinite aceste criterii cred că nu mai ai cum să observi ţaţe, minijupate, tocuri înalte etc.:-) Asta nu înseamnă că eu am reuşit să simt ceva înălţător vreodata, deşi îmi doresc. Cică sunt prea critic, negativist! Am persoane în jurul meu care reuşesc să se simtă într-un mod mai pozitiv. Era să uit, e foarte important cât de mult har are preotul respectiv!

Spune-mi părerea ta!

