Elevul român: Cine să-l mai înțeleagă?

bored-student

Ca orice adolescento-adult am și eu momentele mele când mă revolt fie prin replici directe adresate celor în cauză,fie prin faptul că îmi împărtășesc opiniile aici în scris.

De prima etapă am trecut(de cea cu replicile directe adresate celor în cauză și anume elevilor, colegilor mei). Însă nu mă pot abține să nu o parcurg și pe a doua. Dacă m-a mâncat limba acum musai trebuie să mă mănânce și degetele. Dacă degetele mă mănâncă trebuie să mă scarpin cumva nu? Practic dacă nu m-aș scărpina și la degete nu ar fi cumva corect față de limbă pentru că pe ea am scărpinat-o, nu?

Eh… eu zic să fie împăcate degetele și limba, așa că îmi voi scărpina și degetele prin ceea ce voi scrie mai jos.

Astăzi, timp de o oră, în amfiteatrul Colegiului unde eu studiez, a avut loc o prezentare a Universității din Craiova mai exact Departamentul de Fizică/Facultatea de Fizică din cadrul Universității. Doi profesori universitari, un asistent și 2 studenți ne-au prezentat foarte frumos ceea ce facultatea lor oferă. Au început prin a prezenta oferta lor educațională (adică ce poți studia în cadrul acestei facultăți), continuând cu motivele pentru care un elev de liceu ar dori să studieze apoi fizica în cadrul Universității de la Craiova și terminând cu prezentarea a două experimente de laborator în format electronic.

Mie una, ultima parte mi-a plăcut cel mai mult și cred că nu am fost singura. Însă majorității i s-a părut foaaaaaaaarte plictisitor și neinteresant, comentând mereu sau ațipind mai rău ca politicienii (și ne mai plângem de politicieni???). Mi se pare un lucru bun faptul că evoluăm și începem să ne îndreptăm spre standardele Universităților străine. Mi se pare un lucru interesant să ai materialul didactic necesar și cu ajutorul lui, al unui senzor, al unui laptop și al unui video-proiector să poți observa cum funcționează fizica într-un mod practic și nu doar teoretic. Per ansamblu, din punctul meu de vedere, a fost tare fain.

După cum de altfel știți, cei care mă citiți, are loc și pe la mine prin liceu un concurs ”Europa mai aproape de CNE” care pare să nu prea prindă prin rândul elevilor din motive de invidie sau nepăsare. Într-adevăr, recunosc, participanții de la acest concurs n-au anunțat de  el prin clase. Nu au dat de știre nimănui despre el, ci s-au înscris pe ascuns, noi aflând despre el abia când echipele au ajuns în etapa finală și au nevoie de sprijinul și ajutorul elevilor ce nu participă la acest concurs. Recunosc, e aiurea să afli doar atunci când au nevoie de tine. Puteau să le vorbească și celorlalți despre el, poate erau și alții ce doreau să facă echipă cu un membru din consiliul elevilor. Însă uneori copiii/adolescenții sunt mai răutăcioși decât niște adulți și foarte invidioși(adică de ce să participe și alții când pot să participe doar ei?). De asemenea recunosc și faptul că poate dacă s-ar fi anunțat nu ar fi fost prea mulți peste cei ce participă deja ce ar fi dorit să se înscrie în concurs, dar cu siguranță ar fi fost. Poate  câțiva nu înseamnă mare lucru, dar înseamnă CU SIGURANȚĂ ceva. Deci faptul că restul sunt reticenți și recalcitranți e oarecum normal.

În urma celor de mai sus, dar și a altor evenimente de zi cu zi, am ajuns să mă întreb cine naiba mai înțelege elevul din ziua de azi. Dacă pierde o oră și este dus în amfiteatru pentru o prezentare nu-i convine. Dacă stă la oră nu-i convine. Dacă profesorul e conștiincios și își face ora nu-i convine. Dacă profesorul e și el plictisit de plictiseala elevilor și nu își face ora iar nu-i convine. Dacă se organizează concursuri și află de ele i se par neinteresant și stupide și cretine și bla bla bla și iar nu-i convine. Dacă nu se organizează concursuri consideră că învățământul nu-i oferă nimic și iar nu-i convine. Dacă profesorul e bun îl consideră prost și iar nu-i convine. Dacă profesorul e rău îl consideră tot prost și iar nu-i convine. Dacă nu există material didactic nu-i convine. Dacă există material didactic îl strică și iar nu-i bine. Dacă școala încearcă să motiveze elevul cumva să facă ceva i se pare plictisitor/neinteresant și iar nu-i convine. Dacă școala nu are treabă cu elevul iar nu-i convine. În concluzie, oricum ar fi sau oricum nu ar fi elevului tot nu îi convine.

Așadar, dragă elevule (oricare ești tu, de oriunde) ȚIE CE ÎȚI CONVINE? Sau mai bine zis, ȚIE ÎȚI CONVINE CEVA? Bineînțeles în afară de faptul că majoritatea vin la școală să se revadă între ei și să nu se plictisească mai rău decât o fac oricum acasă. În afară de faptul că majoritatea adolescenților/liceenilor(fete sau băieți – e valabil pentru ambele categorii) din ziua de azi le pasă mai mult de cât de tare/mult s-au îmbătat și de cât de praștie au fost la nu știu ce petrecere recentă. În afară de asta și legat strict de școală, ce-ți convine dragă elevule?

Ce-i drept și eu sunt elevă. Și eu sunt cât se poate de plictisită de școală, pentru că sunt chiar sătulă de plictiseala profesorilor ce sunt și ei la rândul lor plictisiți de plictiseala elevilor. Însă eu mă bucur când vine câte un profesor la clasă interesat să-și predea materie și devotat meseriei ce și-a ales-o. Sunt bucuroasă când văd câte un profesor preocupat de materia sa și de faptul că încearcă să facă cele predate cât mai bine înțelese în rândul elevilor săi. Îmi place când profesorii încearcă să ne fie prieteni indiferent de circumstanțe și mă bucur de profesorii care sunt dispuși să ne ajute cu orice proiect ori să luăm vreo decizie ori să ne explice ceva privind materia lor.

Dacă am spus aproximativ cam ce îmi place trebuie să spun și ce nu-mi place/nu suport, nu? Nu suport profesorii care vin în clasă și predau într-o gălăgie infernală fără să le pese dacă a înțeles cineva ceva.  Nu suport când profesorul se mulțumește să ne bage pe toți în aceeași oală și să ne amenințe cu faimoasa lucrare în care nimeni nu ar face ceva pentru că nimeni nu s-a putut concentra din cauza gălăgiei. Nu suport profesorii care vin și se mulțumesc să ne pună să conspectăm ceva… frate, lasă-te de meserie dacă îți e lene, lasă pe unu care e dispus să ne împărtășească cunoștințele lui și să ne facă să înțelegem ceva. Nu suport profesorii care se ia de elev doar pentru că li s-a părut lor că ar fi făcut ceva iar elevul respectiv poate chiar nu are nicio vină. Nu suport profesorii care se cred extrem de mult superiori elevilor și vor să fie ei tirani doar pentru că noi suntem elevi și ei profesori.

Într-adevăr și unii elevi au o atitudine nesimțită față de profesor și tot ceea ce înseamnă școală, iar în fața acestora profesorii trebuie totuși să se impună cumva. Însă nu toți elevii sunt la fel iar comportamentul profesorilor n-ar trebui să fie unul singur aplicat la toți.

P.S. 1 Am spus ATITUDINE nesimțită ca să nu fac elevul nesimțit și să nu mă trezesc iar cu cineva că se simte jignit. Eu n-am nominalizat pe nimeni așa că dacă tu te simți înseamnă că eu am avut dreptate cu cele zise și e STRICT problema ta :)!!!!!

P.S. 2 Dacă  nu te simți printre cele spuse pe bună dreptate, ai toată stima mea (că altceva nu-ți pot da). Asta nu înseamnă că nu există elevii pe care i-am descris mai sus.

Acum am să închei și sper că nu am scris aproape 1400 de cuvinte degeaba, iar cei ce ați citit cele de mai sus (dacă ați citit tot) sper că o să luați aminte la cele spuse și veți reflecta măcar o clipă asupra comportamentului și atitudinii voastre de elev (cei ce sunteți elevi). Cei ce nu mai sunteți elevi aștept totuși părerile voastre din exterior și mai exact cum vedeți voi elevul? De asemenea nu uitați de întrebarea: Ce-i convine oare elevului? Sau îi convine lui ceva? Bineînțeles aștept răspunsuri la aceste întrebări și din partea celor ce sunt încă elevi.

Mulțumesc tuturor ce ați citit acest articol în întregime!

***Dacă ți-a plăcut articolul și întregul blog, dă-i un like pe facebook  AICI, să fii mereu la curent și să mai afle și alții de el. Mulțam fain!***

Have fun,

Pishky!

36 de gânduri despre &8222;Elevul român: Cine să-l mai înțeleagă?&8221;

  1. Unii profi din ziua de azi se mulțumesc să vină în clasă și să doarmă, ca să o zic pe-a dreapta. Stau de taină și freacă miaua în timpul orelor de curs, fără a preda ceva, iar dacă o fac, le comunică doar elevilor din prima bancă despre ce e vorba, sau mai bine zis le spun ce au de învățat pentru a doua zi, că deh… n-avem note și se încheie anul, și cum cei de prin primele bănci îs d-ăștia mai pupincuriști, care ajută profesorul respectiv cu tot felul de „activități”, în mare parte aberații, și se așteaptă să primească o notă bună pentru asta, ar trebui să fie mai privilegiați, corect? Așa cade o clasă întreagă într-o lumină proastă și într-o consternare absolută când profesorul respectiv se înapoiază a doua zi la clasă și susține sus și tare că ascultă sau dă lucrare, că el și-a făcut lecția!
    Cât despre activitatea de joi din amfiteatru, mi s-a părut destul de ok, cu toate că eu-s genul de persoană complet paralelă cu fizica. Ce pot să spun, n-am înclinație spre profilul real, cu toate că un profil de genul am ales să urmez.
    În orice caz, s-a văzut că domnii respectivi au venit bine echipați și au adus cu ei și dorința și devotarea de care ar trebui să dea dovadă orice profesor în fața elevilor săi, iar pentru asta nu am ce să le reproșez. Însă le-aș putea reproșa elevilor care, ca de fiecare dată, au dat dovadă de prost gust și de fițe excesive în clipa în care au început să părăsească amfiteatrul. : )
    Cam asta ar fi.
    Și, îți dau dreptate, să știi. Nici mie nu-mi convin anumite lucruri, însă cu altunele sunt destul de cool, dar când vine vorba despre alte persoane, ei bine… 🙂

  2. Eu chiar am citit tot 😀 ! In plus ma bucur ca mi-ai oferit o radiografie a elevului si a invatamantului dupa 15 ani de la ultimul meu contact cu scoala ! sa stii ca elevul a fost mereu nemultumit, dar parca avea mai mult bun simt !
    Acum am si eu o rugaminte :
    Ofer o carte, un album folk si un DVD cu film medaliat de 10 ori in 2013 prin acest concurs, participarea nu rapeste decat 60 secunde si cred ca premiile sunt pe placul prietenilor tai carora te rog sa le spui pentru ca tu nu ascunzi concursurile ca altii 😀 !
    http://omulvaly.wordpress.com/2013/05/31/mare-concurs-bizcaf-ro/
    Cu stima, Crintea Valerica- omulvaly !

  3. Nu pot să zic decât că ai maaaare dreptate. Dacă profesorul o lasă moale, elevul urmează profesorul și….cam invers. Acum se merge la școală pentru a-ți etala mușchii ca tehnica de agățare, sau să oprești în figuri cu noua ta mașină înscrisă în Bulgaria iar după 2-3 ore, că de, mai mult nu reziști, să pleci cu scârțâit de roți. Cam asta e școala românească. Un showroom unde toți își etalează ceea ce au obținut din nimic, decât din banii părinților, în loc să vină la școală să învețe cum să se descurce singuri și alte lucruri…Probabil, am deviat de la subiect dar cert e că elevul în ziua de astăzi nu își mai dă interesul dacă profesorul nu se arată interesat de situația lui. Și ca să confirm ceea ce am spus, despre nepăsarea profesorului, exemplul clar este al unei profesoare căreia nu-i dau nume, dar a dat note pe final de an, mai mari cu scopul de a oferi elevului o statistică mai evoluată, dar în același timp, arătând că și profesorul și-a făcut treaba, adică aceea de a îmbunătăți situația elevului la materia respectivă. Totul se bazează pe statistici în mintea profesorilor și mai puțin pe adevărata performanță.

    • Da.. uite eu cred că am uitat să punctez asta… că elevul e mai mult preocupat să vină la școală să arate ce haine noi de firmă și-a mai cumpărat sau ce mașină ori ce Iphone și-a luat sau ce Samsung și așa mai departe.
      Să știi că nu doar dacă profesorul nu își dă interesul.. așa cum am zis sunt și profesori care își dau interesul și muncesc cu copiii , însă elevului nici asta nu-i convine și-l face prost pe profesor că îi cere să învețe și că se ocupă de el și că vrea să înțeleagă.
      Îmi pare rău că nu am punctat nici faptul că sunt profesori care dau note din burtă ba pe ochi frumoși pa pe bani ba să arate ei că au copii mai buni ca ceilalți profesori și că au note și medii mai mari… O TÂMPENIE! Mai bine ar fi preocupați să rețină totuși copilul ăla ceva ori s-l ajute ei să rețină ceva… însă nu.. mai sunt și unii care puțin le pasă de situația ta și de ce faci tu și de atitudinea ta…

  4. De unde sa incep?
    Sistemul de invatamant, programele si modul de organizare sunt invechite si nerealiste. In liceu t-i se baga pe gat tone de informatie fara aplicabilitate practica.
    Profesorii sunt frustrati, prost platiti si nemotivati. Ca niste cocosei jumuliti, se plimba tantosi in fata ta, frustrarea citindu-se pe fetele lor de la zece poste.
    Despre elevi, nu mai zic nimic. Nici eu nu am fost usa de biserica dar parca generatia ’90-2000 este prea de tot, nu au nimic, sunt lipsiti de respect, lipsiti de moralitate, limitati in gandire, multi parca ar fi handicapati psihic, traiesc intr-o alta lume, nu vad dincolo de invidia fata de ce au altii si ei nu. Si-au ales ca modele personaje care nu fac nimic dar care sunt vedete, personaje fara nici un talent, fara nici o calitate si devoreaza tot ce le baga pe gat media sau facebook-ul.

    • Bună Liviu!
      Mulțumesc pentru comentariu!
      Așa e… și profesorii sunt prost plătiți (dar pentru ăia care nu își dau interesul cred că salariul lor e totuși prea mare), nu sunt motivați și sunt frustrați… dar nici măcar nu fac ceva să schimbe asta ci se mulțumesc să se lamenteze.
      Elevii, nu comentez nimic.. majoritatea sunt exact cum ai spus tu, dacă nu cumva sunt chiar mai rău și se pare că acelei majorități îi convine să fie așa și iarăși nimeni nu face nimic să schimbe asta, să-și facă elevii să fie interesați de materia lor și să-i respecte pe ei ca profesori.. nu.. ei doar se mulțumesc să se lamenteze și din acest punct de vedere!

    • Mă bucur tare mult dacă ți-a plăcut articolul!
      Și eu mi-aș dori să ajungă și pe la urechile multor profesori nu doar la cele ale elevilor.
      Eu una nu am mai multe așteptări din partea profesorilor… eu îmi susțin părerea că ar trebui să vină în mod egal din ambele tabere!

  5. In opinia mea, depinde foarte mult de caracterul si valorile elevului/studentului, Daca acestea sunt bine definite si standardele sunt inalte, in general, acestuia nu ar trebui sa ii convina risipia de timp dobandita in cazul in care ceea ce invatamantul ofera nu e in concordanta cu expectantele lui. Mie, spre exemplu, pot spune ca nu am apreciat faptul ca la facultate, ne-au pus sa facem cercetari din anul intai, de pe primul semstru, cand noi abia intram in tainele statisticii. Adica, cum puteam eu sa interpretez niste rezultate in SPSS cand pe primul semestru de-abia facusem partea teoretica? In general, nu imi plac lucrurile facute alandala doar de dragul de a fi facute pentru a primi ulterior o gratificatie. dar pot spune ca au fost si lucrururi care mi-au facut placere si care s-au apropiat de viziunea mea asupra unei facultati din cadrul UB. 🙂

  6. În momentul în care va exista seriozitate din ambele părți, toată lumea va fi mulțumită…
    Până atunci, rămânem cu teoriile profesorilor (uneori date pe repeat), și elevii în vacanță permanentă.

  7. Îmi place articolul și ti-o spun de pe poziția de profesor :). Sau fost profesor de gimnaziu…evadat după doar un an, în prezent tot în sistem, dar la un alt nivel (unde activitatea s-a dovedit a fi mult mai plăcută). Mi-am dorit să fiu profesor, dar lumea în care am intrat, proaspăt ieșită de pe băncile facultății, s-a dovedit a fi complet altfel decât mi-o imaginasem. Elevi total dezinteresați (în proporție de 80 %, cu indulgență), foarte gălăgioși (gălăgia asta continuă cred că ne caracterizează, ca popor), profesori plictisiți, inculți- îndrăznesc să spun- (probabil au cam moțăit pe la cursuri, elevi fiind), interesați mai puțin de ce transmit elevului, ci de punctele pe care trebuie să le strângă ei înșiși pentru calificativul final – da, și profesorii primesc note :), invidie colegială ( că tot spuneai de înscrierea pe ascuns la proiecte și concursuri, invidia atinge cote de nebănuit din moment ce te angajezi). Și atunci de ce să vin acasă cu dureri de cap și răgușită în fiecare zi (după 4 ore de vacarm continuu, în care vorbeam toți în același timp, fără să ne înțelegem)? De ce să îmi reproșez că nu l-am putut convinge pe elevul X să citească măcar un capitol din romanul Y și că a trebuit să îi dau o notă de trecere lui Z care mi-a servit un referat penibil, proaspăt scos de pe net, și pe care mi l-au mai prezentat încă vreo 10-15 din clasă, chiar dacă nu avea nicio legătură cu tema dată de mine? De ce să pun note peste 7 (așa primisem recomandări de la colegi cu mai multă experiență) unor elevi care abia știau să citească, doar ca să nu le stric viitorul (promițător, de altfel)? Nu știu cum o fi în alte domenii, dar în învățământ multe lasă de dorit. Cam așa este, ambele categorii (profesori/elevi) au rătăciții/neînțeleșii lor – nu aș putea să îți spun unde s-ar afla mai mulți :). Problema este că rătăciții i-au cam întrecut de mult numeric pe ceilalți.

    • Deci nici nu știi cât de fericită sunt eu datorită comentariului tău!
      Deci m-ai făcut să mă simt împlinită cu scrierea acestui articol și ”dovezile” scrise de tine!
      Deci dacă un profesor spune asta… înseamnă că am dovedit prin prisma ta că eu nu mint deloc cu ceea ce am spus!
      Mulțumesc Irina, mulțumesc mult!
      Sincer eu nu înțeleg de ce uneori profesorii fac discriminări între elevi și de ce le dau note mari la unii care chiar nu merită și nu depun nici cel mai mic efort să învețe ceva. Chestia asta mi se pare o prostie… dar adevărat.. dacă nu au copii cu note mari se denigrează pe ei.
      Și da.. ai dreptate rătăciții chiar i-au întrecut numeric pe ceilalți și nimănui nu-i pasă… toți se mulțumesc așa, din păcate!
      M-ai făcut curioasă… dacă nu mai ești profesoară la gimnaziu dar lucrezi tot în domeniu.. unde ești acum?

Spune-mi părerea ta!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s