DA, scriu advertoriale!

Probleme?

Așa mă gândeam și eu, că nu ai nicio problemă cu asta, cititorule!

Scriu advertoriale și pot spune că sunt mândră de asta. Sunt mândră că am un blog pe care pot să scriu și articole plătite (da, pentru cei ce nu știu, advertorialele sunt niște articole plătite).

Advertorial pe blog = articol plătit, scris pe o anumită temă IMPUSĂ de către client; se dau anumite sintagme în funcție de temă, un număr minim de cuvinte ce trebuie scrise și unul sau mai multe linkuri ce trebuie puse pe sintagmele respective către un anumit site; cel mai important este ca articolul să nu pară a fi reclamă, ceea ce de fapt el reprezintă. Exemplu: un articol ce promovează indirect un anumit site de jucării, se dă sintagma ”jucării pentru copii” (tema este de la sine înțeleasă, jucării pentru copii) plus un link sau mai multe către site-ul respectiv.

Sper că ați înțeles mai sus ce înseamnă mai exact un advertorial și cam cu ce se mănâncă chestia asta.

Să scrii un articol pe o temă impusă nu e tocmai floare la ureche nici măcar atunci când deja ești familiarizat cu toată această provocare. Fiecare articol, practic, este o provocare nouă. Da, este o provocare nouă pentru că atunci când aplici pentru un advertorial după numele său deja începi să te gândești la cum și ce ai putea să scrii cât mai personal pe tema respectivă (de obicei advertorialele au nume specifice temei respective lor). Însă atunci când aplici pentru un asemenea articol nu îl poți scrie imediat ci aștepți ca un anume client să aprobe cererea ta ca el să apară la tine pe blog. Uneori ești acceptat repede, alteori mai greu și câteodată deloc. Atunci când ești acceptat afli și sintagma sau sintagmele ce trebuie să apară în articolul tău și de asemenea și linkurile ce trebuie puse către site-ul cu pricina, dar și numărul de cuvinte ce diferă (cu cât page rank-ul este mai mare, numărul de cuvinte crește). Când afli toate aceste detalii necesare scrierii articolului începi să te gândești cum mama naibii introduci sintagma respectivă în schița ce ți-ai realizat-o când ai aplicat. Realizezi de cele mai multe ori că nu se potrivește și refaci totul. Cauți alte cuvinte care să formeze articolul.

De ce spun totuși că e o provocare? Pentru că mi se pare că nu v-am lămurit am să continui. Dacă primești un articol despre jucării nu trebuie să spui: uite cumpără tu de aici de pe site-ul ăsta că e super tare și sunt jucării ieftine și bla bla bla bla și să pui un link pe niște cuvinte și gata. NU! Articolul trebuie să fie ca toate celelalte ale tale. Să se plieze atât pe tema clientului cât și pe tema blogului și pe stilul tău. Articolul practic trebuie să fie o altă poveste de-a ta spusă cititorilor tăi. O părere personală, ceva personal care să aibă legătură cu tine sau cu ceea ce scrii tu în general. Spre exemplu când a trebuit să scriu pe o temă cu jucării cu link către un anumit site am scris despre copilăria mea și despre jucăriile mele și am pus subtil un link pe niște cuvinte date de către client.

Deci, din cele de mai sus, cred că ați înțeles că nu e tocmai floare la ureche. Acum, că nu mi-a ieșit tot timpul și că am mai greșit pe ici și pe colo… se mai întâmplă. Și tu greșești, și el, și ei și noi toți greșim. Din greșeli învățăm însă. Atunci când nu iese un advertorial e din cauza lipsei de inspirație asupra alegerii și aranjării cuvintelor. Dar nu e un capăt de lume pentru care să dați în cap. Dacă nu vă place apăsați pe X-ul ăla din colțu din dreapta sus și nu scrieți articole ce aduc injurii grave oamenilor ce scriu advertoriale ori să lăsați comentarii nesimțite și grosolane. Dați dovadă de respect față de propria persoană folosind un limbaj adecvat fără grosolănii.

Probabil mulți se întreabă de ce naiba scriu advertoriale sau de ce alții le scriu. Am să răspund la întrebarea asta din perspectiva mea și anume de ce scriu eu advertoriale. Eu am ales să fac asta anul trecut pe vară. Am vrut să devin o tânără semi-independentă. Am vrut să câștig prin propriul efort depus niște bani făcând și ceva care să-mi placă. Am vrut să nu fiu unul din acei copii ce primesc pur și simplu banii făcuți gata de mama și de tata. Am vrut să îmi câștig proprii mei bănuți de cheltuială prin propria muncă (și da știu că m-am repetat cu ce am zis, dar am făcut-o ca să mă fac mai bine înțeleasă). Acum dacă vă așteptați să-i fi cheltuit pe ieșit în oraș prin baruri și cluburi, am să vă dezamăgesc spunându-vă că nu am făcut asta. I-am cheltuit într-adevăr, dar pe pregătirile pentru admiterea la facultate (medicină, dacă nu știați :D). De asemenea tot din banii câștigați pe astfel de articole am reușit să-mi iau și un telefon de ultimă generație (desigur și cu ajutorul alor mei.. că nu câștig chiar atât din advertoriale… pregătirile însă au fost plătite integral din astfel de bani).

Pentru acest fapt cred că nu ar trebui să fiu criticată, ci apreciată. Da, apreciată. Zic bine. De obicei cei de vârsta mea stau agățați cu disperare doar de buzunarele părinților (am zis DE OBICEI!… în traducere nu toți fac asta și nu doar eu.. mai sunt și alții care câștigă bani ori scriind advertoriale ori muncind altfel, precum Elekes Levente ce câștigă banii din video blogging sau concerte cu BUG Mafia).

Dacă vă întrebați cu cine lucrez eu și cum fac rost de ele, am să vă zic și asta. Lucrez cu niște băieți tare de treabă din Suceava. Lucrez cu cei de la e-advertising (și nu am să pun link către ei ca să nu ziceți că le fac reclamă și nu le fac reclamă nici că îi pomenesc aici, doar vă lămuresc pe voi). Cu ei am un contract, deci totul e legal și chestii. Advertorialele le obțin de pe site-ul lor și se numesc job-uri. Aplic când vreau la ce vreau și apoi aștept să-mi fie aprobată cererea și să primesc detaliile. Nu m-am îmbogățit din advertoriale și nici nu o să se întâmple asta. După cum am zis primesc bani în funcție de page rank (nota blogului). Având PR 3 pot scrie articole pentru PR 1, 2 sau 3 iar banii pe articol variază în funcție de PR așa că per ansamblu la toate 3 variază între 10 și 40 de RON. De scris, pot scrie 1 advertorial la 3 articole care nu sunt advertoriale. Așa că nu scriu tot timpul și primesc așa bani aiurea. Banii nu pică din cer, trebuie să înveți să muncești pentru ei și să-i apreciezi. Să-ți apreciezi propria muncă.

Să scrii advertoriale nu e o rușine. Nu e o rușine nici să o mai dai în bară cu ele, să greșești, să nu-ți iasă așa cum ți-ai propus. Nu e o rușină să muncești cinstit. Nu e o rușine să faci ceea ce îți place și să primești și ceva bani din asta. E o rușine să cerșești. E o rușine să stai degeaba. E o rușine să-i critici pe cei ce încearcă să muncească și să câștige ceva.

48 de gânduri despre &8222;DA, scriu advertoriale!&8221;

  1. Buna. Articolul tau e incurajator. De mult imi doresc sa scriu si eu advertoriale dar tot imi misuna prin minte intrebari de genu’ „daca e teapa? daca nu sunt seriosi cei pentru care scriu? daca nu ma accepta ? daca, daca…….” Desi, sunt redactor colaborator (in varianta gratuita) pe femeiastie.ro. Mi-am zis sa incep pe gratis sa vad daca citeste cineva ce scriu si vad ca functioneaza. Tot cautand sa ma documentez despre asta am dat de blogul tau si parca am prins curaj mai mult. Merita sa incerc ca doar n-o sa-mi taie nimeni capul. As vrea sa intru in legatura cu baietii din Suceava de care ziceai tu. Daca sunt seriosi cu tine banuiesc ca nu vor fi cu mine altfel. Poti sa-mi dai niste detalii care sa ma duca direct la ei ?

    • Heeei! Bună! Mă bucur tare mult să aflu că articolele mele sunt folositoare cititorilor! Nici nu știi cât de tare mă bucură mesajul tău!
      Cred că trebuie să ai mai puțină încredere. Mie nu mi s-a întâmplat niciodată să nu mi se dea banii pe ceva. Și, dacă nu ți se dau, ai dreptul să scoți link-urile și să rămâi cu conținutul pe blog, ori chiar să ștergi articolele. E la alegerea ta.
      Băieții din Suceava sunt foarte serioși! Fac plățile în fiecare săptămână, marțea, dacă ai bani în cont și îi vrei pe card să te folosești de ei. Acum, fiind sărbătorile, perioada e moartă și îi vacanță și la ei. Uite link-ul site-ului unde trebuie să-ți faci cont: http://e-advertising.co/

    • Din lipsă de inspirație mai și inventezi, creezi povești. Mai ales pe bloguri unde se practică poveștile și creațiile de genul musai și advertorialul devine tot o poveste inventată, o altă creație ca să respecte tocmai blogului. Depinde și de inspirația autorului articolului.
      Până la urmă asta e ideea să nu pară reclamă… să fie orice altceva, poveste reală, poveste fictivă dar pe tema blogului și desigur pe tema ceruta de client pentru articolul plătit :p

  2. Felicitari pentru ce & cum faci! Si daca tot se leaga cumva articolul tau, o sa iti spun ceva la care ma gandeam in ultimul timp: am inceput sa am un pic de incredere ca se alege ceva de Romania noastra, pentru ca am descoperit multi tineri cu talent, cu incredere, cu atitudine, care nu stau degeaba. Iar tu te numeri printre ei. Printre oamenii care m-au facut sa sper ca avem o sansa. Sunt mandra de voi, chiar daca nu va cunosc decat dincolo de randurile pe care publicati.

    • Mulțumesc frumos pentru cuvintele frumoase! Valorează foarte mult pentru mine. E tare plăcut ca o persoană care nu te cunoaște personal să fie mândră de tine. Este un sentiment extraordinar și mulțumesc tare mult că îmi oferiți cu toții cei ce mă apreciați aceste sentimente.

  3. A castiga bani din blog, inclusiv prin advertoriale, este o onoare si nu o rusine atat timp cat bloggerul isi mentine verticalitatea (a se citi refuza sa ridice in slavi un produs de calitate sub limita bunului simt). Prin alte blogosfere, artiicolele publicitare postate ocazional pe un blog beneficiaza de comentarii si distributie din respect fata de bloggerul respectiv. Este o forma de a-i multumi pentru articolele de calitate neplatite pe care le posteaza. La noi este invers. Blogosfera romaneasca inca mai are lipsuri la nivel de temelie.

    • Adevărat Tudor! Încă ducem lipsă de multe chestii 🙂
      Un advertorial nu înseamnă să faci reclamă la un produs într-un mod excesiv ci este exact pe dos.. trebuie să fie cât mai personal și fără reclamă 🙂
      Oricum, mai avem mult până să aducem blogosfera româneasca la nivelul celei din afară 🙂

  4. Mna, acuma stii tu cum e: Haters gonna hate, potatoes gonna potate!
    Asa si tu: sunt multi invidiosi in lumea asta mare (trust me, am mai multa experienta), daca unul zice ceva, nu-i musai ca te critica, poate vrea si el, da ii e lene!

    • Nici nu știi tu cât am râs eu iar la asta ” Haters gonna hate, potatoes gonna potate!”.
      Da, așa-i.. îs mulți oameni invidioși și poate că ai și tu dreptate.. însă injuriile tot injurii rămân :))
      Mersi de comentariu, o zi frumoasă îți doresc :)!

Spune-mi părerea ta!

