Guest – Post: Sfaturi pentru conducătorii auto

Cum eu astăzi am avut o zi tare complicată și plină, v-am lăsat în mâinile lui Ovidiu. El a scris azi, la mine pe blog, un guest post. Cât de mult o să vă placă sau cât de mult o să vă displacă, nu știu. Sfaturile lui sunt însă bune de urmat.

Sfaturi relevante pentru conducătorii auto.

Aşadar, să nu circulăm niciodată cu termostat defect sau fără el. Cum putem şti  fără demontare? Iarna, depistarea este rapidă: după ce motorul sau maşina a mers cel puţin ½ oră, ridicăm capota şi pipăim succesiv marginea de jos a bazinului superior a radiatorului şi apoi partea de sus a chiuloasei (nu capacul culbutorilor!).

Conducătorii auto pot folosi site-ul DRPCIV pentru a beneficia de chestionare auto, răspunsuri corecte la întrebările DRPCIV, sfaturi pentru legislaţie rutieră, măsuri de prim ajutor, codul rutier, indicatoare şi marcaje rutiere şi multe alte noutăţi despre permisele de conducere.

Dacă aceste piese au cam aceiaşi temperatură, termostatul lipseşte sau e defect; dacă chiuloasa este mult mai caldă decât partea de jos a bazinului superior înseamnă că termostatul îşi face datoria. Având în vedere cele arătate, rezultă că ar fi bine să avem totdeauna un termostat nou de rezervă (alături de un poantou nou şi altele).

Platine oxidate, uneori în stare „jalnică”, întâlnim azi ceva mai rar decât poantourile uzate sau termostatele moarte. Comportarea însă diferă radical: platinele bolnave „vorbesc” imediat prin întreruperi dezordonate la aprindere mai ales în plină tracţiune. Nu este necesar un discurs prea lung spre a demonstra ce risipă de benzină pot cauza aceste piese la fel de miniaturale ca şi „colegul” lor poantoul. De la toate exploziile ratate, benzina este azvârlită în atmosferă complet nefolosită! Remedierea e simplă: orice platine oxidate se pot recondiţiona de 2-3 ori prin polizare. Dar aşa ceva nu se poate face pe câmp. De aceea oamenii prudenţi adaugă lângă poantou şi termostat o pereche de platine noi de rezervă.

Toba de eşapament înfundată. Această deficienţă apare în special la motoarele uzate cu un consum mare de ulei. Sitele din interiorul tobei se astupă progresiv cu zgură, care împiedică ieşirea gazelor de evacuare. Când colmatarea este avansată, gazele ies de la capătul ţevii finale „fâşâind” şi nu „durduind” aşa cum este normal. Proba trebuie făcută în timp ce altcineva ambalează motorul de câteva ori. După cum este uşor de imaginat, o tobă înfundată provoacă o creştere considerabilă a presiunii dincolo de supapele de evacuare. În astfel  de condiţii aproape toată energia motorului se iroseşte luptând cu contra-presiunea din colectorul de evacuare. Când această contra-presiune depăşeşte 2/3 atmosfere, supapele de evacuare care au arcuri mai obosite nu se mai pot închide şi amestecul carburant începe să fie aruncat, nears, afară din cilindri, către sfârşitul curselor de compresie. Se poate afirma că toba de evacuare înfundată poate cauza cea mai „spectaculoasă” creştere a consumului. Remediul: toba se va arde la 700-800 grade celsius într-un cuptor timp de ½ ora. După ce se va răci, se va scutura cu un ciocan de lemn, deoarece zgura conţine şi multe particule incombustibile provenind din praful aspirat de motor, aditivi din ulei, pulbere metalică, rezultând din uzuri. Astfel se remediază efectul, dar nu şi cauza. Dacă motorul consumă mult ulei sau este complet dereglat, toba se va înfunda din nou după 2000-3000 KM. Deci este obligatoriu să se ia imediat măsurile necesare. Este locul să amintim aici că obiceiul de a alimenta motoarele în doi timpi cu benzină amestecată cu 4-6% ulei (ca să se „ungă mai bine”) conduce la blocarea rapidă a tobelor. În realitate doi la sută ulei M-40 este perfect suficient.

Buşonul radiatorului. Există trei variante constructive: buşon etanş simplu şi ţeavă de prea-plin liberă; buşon cu două supape şi ţeava de prea-plin pornind din marginea gurii de umplere a radiatorului, însă cu capătul extern liber (acest sistem este presurizat, dar nu recuperează pierderile); buşon perfect etanş, ţeavă de prea plin racordată la un vas de expansiune, având buşon cu supape (evident, acest sistem este optim, fiind presurizat şi recuperând pierderile lichid). Aproape toate maşinile moderne aparţin ultimei variante, iar la unele modele presurizarea poate depăşi două .

Ok, cam asta a avut Ovidiu de zis pentru voi azi. Sper că nu v-a plictisit și ați aflat oarecum câte ceva ce poate fi aplicat de oricine, dacă nu într-un service cu siguranță. Însă e bine, zic eu, să avem habar de anumite chestii cam cum se întâmplă și de ce.

Îți mulțumesc că mă citești, iar dacă îți place ceea ce scriu te învit să dai un like pe Facebook AICI sau un Subscribe (coloana din dreapta sus) și astfel vei fi mereu la curent cu ce postez.

Have fun,

Pishky

6 gânduri despre &8222;Guest – Post: Sfaturi pentru conducătorii auto&8221;

Spune-mi părerea ta!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s