Virgule și zecimale

Stau și scriu acest post înjurând la cifre. Măcar în litere găsesc o alinare. O mângâiere. Ele mă înțeleg mai bine. Cifrele în schimb… mă urăsc cu toată neființa lor. Ce-i drept, cred că ne urâm din cauza mea. Eu le-am părăsit acum câțiva ani buni. Am refuzat să mai lucrez cu ele mintal și le-am aruncat pe mâna calculatorului. O mare greșeală.

Când scriu acest post.. mă simt ca bunica de 70 de ani cu replica „pe vremea mea…” ori mai știu eu ce alte sintagme de început aka vremea bunicii. Nu știu dacă postul ăsta are vreun sens, ori va avea vreun sens, dar vreau să-mi spun o părere. Nu-i bună și-i la adresa mea. Dacă greșesc, de ce naiba să nu recunosc.

Am ajuns clasa a 12-a la un profil de mate-info. Însă nu-ți cere nimeni să faci calculele mintal. Ai un calculator care o face pentru tine. O prostie. Ajungi în clasa a 12-a și-ți dai seama că habar n-ai să faci o împărțire de genul 3651,741 împărțit la 58,79. Și da, corect.. nu-mi cere asta nimeni la matematică, căci în timpul liceului la matematică se încearcă dezvoltarea gândirii prin diverse metode de calcul și diverse proprietăți ale problemelor puse în discuție. La mate info faci multe scăderi și adunări, iar împărțirile le lași sub formă de fracție de cele mai multe ori. Dar nimeni nu vrea să înțeleagă asta.

Acum. Stau și mă uit în fața caietelor de chimie și numai că nu le rup și nu mă iau la ceartă și bătaie cu problemele când ajung la un rezultat de genul 361,741 împărțit la 58,59. Când mai aveam eu din astea (o dată pe an probabil.. tot la chimie sau fizică) apelam la sfântul calculator. Iar acum, ei bine acum plâng în fața împărțirilor de genul și nu știu de unde să le apuc când nu mai merg împărțite cu 2, 3, 5, 7 (4, și 6 sunt multipli de 2… deci dacă împărțim la 2.. bla bla bla mi lene să explic, iar 6 și 9 sunt multipli de 3 deci.. bla bla bla… dacă împarți la astea automat cumulându-se ajungi de fapt să împarți și la multiplii lor.. n-ați înțeles nimic, nu?).

Precis acum am să sar de la una la alta, căci îmi e tare lene să recitesc ce am scris după ce am lăsat articolul ăsta de izbeliște vreo jumătate de oră. Ideea principală este să lăsați deoparte calculatorul și calculele cu ajutorul acestuia. Știu.. sunt calcule grele, unele, dar veți fi tentați să faceți cu calculatorul și două înmulțiri banale una după alta. Lăsați creierul să se dezvolte, să lucreze, căci, altfel, unii dintre voi se vor trezi în fața unei admiteri cum e a mea la chimie și se vor da cu capul de pereți că nu le ies niște împărțiri cu virgulă și zecimale infinite, căci spre exemplu la București, la admiterea la Chimie, nu-ți dă NIMENI calculator… iar calculele alea scârboase cu virgulă și muuulte zecimale după trebuie să le faci singur și foarte rapid căci timpul e scurt. Foarte scurt.

Citiți când trebuie, indiferent că zice profesorul sau nu, pentru bac. Căci, altfel, vă veți trezi iar în clasa a 12-a cu n cărți necitite (bine.. la mine a fost problema schimbării profelor de pe un an pe altul.. și toate făceau aceleași cărți cu noi.. iar noi.. nu.. nu știm niciuna bine… ha ha ha).

Acum înțeleg cum e să te simți în pielea celor care au trecut prin ceva și împărtășesc gândurile spre alții, în speranța că lor le va fi mai bine. E un sentiment ciudat să știi că greșeala se va repeta și nimeni, oricum, nu te va asculta.

Gata. Închei aici. Fără vreo întrebare. Mă duc să mă cert cu virgulele și zecimalele vieții!

37 de gânduri despre &8222;Virgule și zecimale&8221;

  1. Sunt de aceasi parere cu tine, in aceasi situatie ca si tine. E pacat ca uitam de-a lungul anilor de liceu la matematica sa facem…matematica :)) si ne izbim de astfel de calcule la chimie, fizica. Hai ca la fizica se mai accepta si fractiile, punctajul pentru raspuns nu e atat de mare ( asta daca nu e grila), Insa ce ne facem la chimie? Sunt calcule care te dau peste cap si nu doar la final, ai nevoie de acele calcule in toata problema, nefiind ca la fizica unde abia la sfarsit inlocuiesti in formule!
    E trist…si nu stiu ce e mai trist, ca nu avem voie cu calculatorul sau ca nu suntem rapizi si eficienti fara el? 😐

    • Păi eu ce am zis omule.. nu au nicio chestie…
      ideea era că (of doamne iar nu înțelegi) tocmai nu ai treabă cu chestiile astea la liceu și le uiți și dacă se mai nimeresc câte unele pe la chimie sau fizică le faci cu calculatorul repede… și te trezești la admitere că te uiți la ele și ele la tine :))
      priceput-ai acum?

      • E și complicat rău, măăăi… Io cumva înțelesesem, cumva refuzam să înțeleg. Înmulțești cu 10 până ce scapi de toate virgulele dacă astea îți dau bătăi de cap. Complicat, măi domnișoara mate-info ?

      • Ok…. înmulțim cu 10.. știu și eu asta… și ajungem la un rezultat maaaare și te uiți la el și te întrebi de câte ori se cuprinde oare :)) pt că nu mai merge nici prin 2 nici prin 3.. nici prin altele.. :D.. eu una.. m-am dezobișnuit și pur și simplu nu le văd de câte ori se cuprind.. și o recunosc :)) tocmai de aceea îi sfătuiesc pe cei care trec pragul blogului să nu folosească calculatorul… să-și folosească creierul 🙂

    • e faza ca undeva printre clasa a 9-a si a 10-a te dezobisnuiesti sa faci impartiri de genu si creierul tau pur si simplu refuza si se blocheaza in fata unei ditamai impartiri :)) desi, da, e usor…pur si simplu esti prea implicat in a rezolva problema prin acel algoritm si dai de calcule ce te tin pe loc 🙂

  2. Oh, am inteles foarte bine.

    Sunt la un profil de mate-info si ma intreb mereu, la bac ce fac, ca nu mai am telefonul sa calculez Din cate stiu nu sunt permise nici calculatoare. Va fi jale probabil pana invat si prind tehnica din nou. Ciudat, stim trigonometrie ca suntem obligati de profil, dar adevarata noastra vocatie e spre litere si uman, nu spre cifre?.
    O seara faina. Imi place postul asta.

  3. Şi dacă spune profesorul… cine l-ar asculta?! Eu am alergie la cifre. Clar. Când mi se cere să fac un calcul – simplu, mi se face părul ca la arici (Sau ca lui… Harbarnam)! Mai visez din când în când că trebuie să mă asculte la mate… brrrr! N-am notă, n-am învăţat nimic – iar! – aşa că nu intru… Şi mă ia cu cald şi cu rece… Şi ora următoare la fel… Şi profa, care ştie că sunt bâtă, se face că plouă şi mă aşteaptă… Şi eu… nici gând! Dar, în final, îmi dau seama că eu n-am nici o treabă cu matematica şi… scap. De ce n-au făcut şi aştia matematica în litere?! Aş fi priceput şi eu ceva!

Spune-mi părerea ta!

