Meseriile viitorului

Cred că pe vremea când eram încă a XI-a, în paleolitic mai exact, în amfiteatrul liceului a avut loc o prezentare a multor chestii legate de meseriile actuale dar și cele care se presupune că vor exista în viitorul apropiat, cât și în cel îndepărtat.

Pentru început ne-au explicat cât de important este CV-ul pentru un angajator și cum ar trebui să arate acesta, cum ar trebui să fie construit pe baza scheletului principal, ce ar trebui să conțină, astfel încât angajatorul să  fie fascinat și convins că respectivul sau respectiva se potrivește perfect job-ului pentru care a aplicat. Condiția? Simplă. Un CV cât mai stufos, cu cât mai multe voluntariate, practici, experiențe, concursuri în diferite domenii, priceperi în diferite domenii. Concluzia? Să nu fi limitat. Să ai o viziune de ansamblu asupra mai multor domenii. Iar eu sunt de acord. Consider că un om trebuie să știe câte puțin din fiecare, iar un lucru să-l facă cu adevărat bine!

Să trecem însă peste prima parte. Să ne îndreptăm cu pași mai rapizi către a doua parte, anume meseriile. Din cretacic până în zilele noastre, meseriile au evoluat cu o unitate de măsură ce nu ar putea fi descrisă. Totuși, mă voi limita la a spune că au evoluat foarte mult.

Să luăm spre exemplu meseria de ciocănitor deșteptător. Acesta era o persoană, care la o anumită oră, dimineața, trecea prin fața geamului fiecărui muncitor și-l trezea. Acum? Acum avem ceasuri deștepte. Și telefoane deștepte. Ambele cu alarme. Iar meseria aceasta, este una inutilă și inexistentă în zilele noastre.

Avem în schimb, după cum ni s-a spus și ni s-a prezentat, meserii pe cale de dispariție. Un exemplu? Meseria de contabil. Sau meseria de economist. Pentru ambele meserii, există deja, programe implementate. Programe care țin contabilitatea unei firme și nu este nevoie de cine știe ce cunoștințe din partea celui care le manevrează. Într-adevăr, este nevoie de IT-iști care să aibă cunoștințe din toate domeniile posibile pentru a crea programele respective. Este nevoie de oameni cu o viziunea polidimensională.

Lumea, în ziua de azi, dar mai ales în cele viitoare, nu mai are nevoie de oameni care să știe să facă anumite chestii. Are nevoie de programe, de aplicații care să conțină toate informațiile necesare. Din păcate, sau din fericire (nu-mi dau seama încă pentru că văd părți bune atât în activitățile manuale ori mintale, cât și în cele tehnologizate), lumea va fi tehnologizată. Iar oameni precum cei de la www.rmaudit.ro, nu vor mai exista. Vor exista programe ce le vor ține locul. Programe bazate pe cunoștințele altora. Pe dorințele altora de a le merge afacerea într-un mod cât mai profitabil.

Se spunea că și meseria de doctor va fi înlocuită de roboți. Însă și pentru ca acei roboți să poate exista, este nevoie de cunoștința unui doctor care să-i implementeze cu ajutorul unui IT-ist anumite funcții. Cunoștințe. Îndeletniciri. Cred că meseria de medic o să existe veci pururi. Căci cercetările au nevoie de un medic, nu de un robot să le facă. Doar un medic poate cerceta și mai apoi, cu ajutorul lui, se poate crea ceva robotizat.

Ce a fost o dată, nu mai este acum. Iar ce este acum va dispărea în viitor. Lumea evoluează. Fie că o face ascendent sau descendent (numindu-se în acest caz o involuție).

Cred însă că toate meseriile vor exista. Fie doar și pentru a sta la baza a tot ceea ce este și va fi tehnologizat. TU ce părere ai?

33 de gânduri despre &8222;Meseriile viitorului&8221;

  1. Sunt calificat în 4 meserii, toate certificate cu diplome. În 3 dintre ele am și profesat de-a lungul timpului. Pentru o a 5-a îmi lipsește un singur curs de doar câteva săptămâni. Cred că aici e cheia. Să nu te plafonezi și să nu crezi că școala ia sfârșit odată cu terminarea facultății. Să profiți de toate oportunitățile de studiu care ți se oferă. Fiindcă nu poți ști ce se întâmplă peste un an, 5 sau 10.

    • eu zic ca e o dovada de snobism. esti tare tare norocos. ce fac cei care termina facultatile astea degeaba? ca doar nu putem fi toti „dastepti”, ca unii trebuie sa si munceasca, nu din fata calculatorului. scoala ia sfarsit atunci cand nu mai ai bani. fie ca termini scoala generala sau un numar mare de specializari… toti vorbiti de lucruri pe care nu le cunoasteti 😦

      • Nu e snobism și nici noroc. E suficient să iei în calcul să urmezi studii pentru o meserie care are căutare pe piață. Dacă te-arunci în „marketinguri” și „managementuri” nu știu eu de mai care, vei putea face taximetrie până la bătrânețe cu diploma de licență în parbriz. Apoi mai contează și ce înțelegi tu prin a face facultatea. Că „vârfurile” sunt vânate cam în orice domeniu și nici n-ai timp să-ți faci vacanța de după finalizarea studiilor și te și trezești cu un contract la semnat în față. Problema e că la orice interviu de angajare nimeni nu dă doi bani pe teancul de diplome pe care le pui în portofoliu alături de CV. Dar dacă știi să răspunzi la întrebarea „Ce știi să faci , la ce anume te pricepi”, vei fi cu siguranță angajat. Dacă ridici din umeri și arăți spre diplome, n-ai nicio șansă.

      • Eu cred că ai punctat bine. Nu contează diplomele. Contează ce știi să faci. Deși, majoritatea care vin prin liceul meu (antreprenori și alți d-ăștia) ne vorbesc despre importanța diplomelor în număr cât mai mare la CV-ul nostru și a voluntariatelor.. bla bla bla

      • nu admit markentingul managementul sau orice tip de publicitate, e asa cum a spus moise (pt cei din industria asta) : uitati-va in societatea noastra, daca va place ce vedeti, e meritul dvs, daca nu va place, de asemenea. nu stiu ce vreti sa spuneti prin “varfuri”, atitudinea asta de corporatist nu-mi place deloc. nu stiti in ce lume traiti, dar cu siguranta nu traiti in romania

  2. foarte interesant articolul tau si uite că aflu lucruri noi. în plus am încă un motiv să nu regret că nu mi-am păstrat meseria de contabilă :).
    dar ce ne facem dacă dispare tehnologia asta atât de iubită şi necesară azi? dacă ne întoarcem la ceasul deşteptător uman şi la evidenţa contabilă pe hârtie aşa cum am învăţat eu în paleolitic şi cum îmi plăcea foarte mult.
    şi să nu te mai aud că tu erai în clasa a IX acum o mie de ani. că mă faci să mă simt că eu am făcut şcoala pe vremea dinozaurilor. auzi? 🙂
    în plus subscriu celor spune mai sus : cred că viitorul îl stă în dezvoltarea creativităţii.

    • Da… viitorul stă la baza dezvoltării creativității.
      Și eu mi-am pus întrebarea asta.. ce se va întâmpla când va pica tehnologia.. ce va face omul atunci când nu va mai știi să lucreze cu propriul său creier.
      Și era vorba chiar de clasa a XI nu a IX-a, când vorbeam de paleolitic :))

  3. Eu cred că cu greu oamenii vor fi înlocuiţi de calculatoare, roboţi sau eu mai ştiu ce, deoarece oamenii au un anumit simţ pe care maşinăriile încă nu îl au. Să luăm un exemplu din domeniul meu de studiu: Google Translate – la care mulţi apelează pentru a părea mai… poligloţi. Ca dicţionar (deci pentru căutarea unui cuvânt singular) e bun, dar la traduceri uşor mai extinse (extinse pe naiba, chiar şi 2 cuvinte alăturate) dă rateuri mari – încă nu s-a inventat un soft de traducere care să aibă fineţea unui om de a formula fraze, softurile existente în ziua de azi doar înlocuiesc construcţiile dintr-o limbă cu construcţii similare (dar nu şi corecte) din alta!

Spune-mi părerea ta!

