Oameni cu măști

M-am gândit și de data aceasta dacă să-mi aștern gândurile prin cuvinte aici. Când am avut de gând să scriu prima dată acest articol, cuvintele de început erau cu totul altele, iar conținutul, în mintea mea, avea o formă. Acum, toate astea, s-au pierdut. Au dispărut în abis. Ideea însă mi-a rămas.

Am întâlnit oameni cu măști. Oameni cu personalități multiple. O multitudine de fețe. Fizic, aceleași. Psihic, de fiecare dată cu totul altele. M-am întrebat mereu de ce oamenii au nevoie de măști ca să se poată afișa. Să se poate exprima. Să se poată face înțeleși. Să poată supraviețui, căci în lumea asta parcă nu poți supraviețui dacă nu ai mai multe măști de rezervă ale personalității.

Deși m-am referit la alții, cu toții avem măști. Inclusiv eu. Și deși știu de ce avem nevoie de ele, mă întreb mereu de ce avem nevoie de ele. Nu găsesc niciodată un motiv îndeajuns de mulțumitor pentru mine. Răspunsurile mele sunt banale. Sunt cotidiene. La ordinea zilei.

După măști te ascunzi. De frică. De frustrare. Niciodată nu suntem ceea ce părem. Ori dacă suntem, aceste momente sunt infinit de puține pe lângă majoritatea care domină de fapt și de drept.

Uneori. Uneori sunt sătule de atâtea măști. De fericire. De tristețe. De entuziasm. De complezență. De aprecieri. De purtat cu diverși oameni, în diverse contexte. Mă întreb de multe ori cum ar arăta lumea fără măști. Oare oamenii ar fi mai frumoși? Sau mai urâți? Oare lipsa măștilor ar duce la o mare parte din dispariția urii. Oare ce ar însemna lipsa măștilor? oare încotro ne-am îndrepta?

Și câte cuvinte aveam de spus în acest post. Acum parcă s-au dus pe apa sâmbetei. Se pare că furia mea pe măștile oamenilor s-a redus considerabil. Și ce cuvinte folosesc. Acum îmi par diferită chiar și mie de adevărata eu. Poate că însăși acest post este o mască. Una din măști. O altă mască. O altă formă de a fi. De a mă exprima. De a-mi manifesta frustrarea. Dezamăgirea. poate chiar și ura.

Deși știu că și eu port o mască, de fiecare dată alta, urăsc oamenii cu măști (cred că tocmai am spus că urăsc oamenii?). Nu. Nu urăsc oamenii. Urăsc măștile oamenilor. Prefăcătoria. Aparențele. Nu mi-au plăcut niciodată. Dar fiecare avem câte o latură ascunsă. Neagră. Latură pe care o ascundem sub măști. Sau poate o ascundem chiar pe cea bună, albă? Oare ce vrem să ascundem sub măști. Oare de ce se feresc oamenii în subconștientul lor? De ce ne-o fi frică tuturor de achiziționăm pentru fiecare stare a noastră câte o altă mască?

Cuvinte. Alte cuvinte așternute. Cuvinte care însă n-au făcut altceva decât să mă agite mai mult. Uneori cuvintele mă linișteau. Atunci când nu le cunoșteam toate sensurile întortocheate. Acum, că am început să mă împrietenesc mai mult și mai bine cu ele, mă agită. Mă revoltă. Și mă seacă în același timp. Nu știu când era mai bine. Când nu le cunoșteam și îmi doream să le cunosc, sau acum că le cunosc și îmi doresc să nu o fi făcut niciodată?

Măști. Tu de ce folosești măști? Pe tine cu ce te ajută?

Sfârșit. Cuvintele mele au luat sfârșit în acest post.

28 de gânduri despre &8222;Oameni cu măști&8221;

  1. Cred ca lumea nu e doar in negru/alb, si mastile sunt nuantele de gri. Sunt oameni care vad doar in negru/alb, poate ei au renuntat la masti; dar, oare ii face mai fericiti? Eliade (parca) spunea ca fericitii sunt selectati dintre prosti. Unde se termina una, si unde incepe cealalta?
    Acum sunt in tara mastilor (Japonia), si uneori simt ca ma sufoc. Acum cateva saptamani scriam si eu un eseu despre masti, dar subiectul era un pic diferit. Poate ca trebuie sa invatam sa vedem dincolo de masti, sa nu fim orbi, sa vedem lucrurile si oamenii exact asa cum sunt, fara filtre. Poate ca mastile se nasc odata cu noi, si numai orbirea este optionala.

    • Da, cu siguranță ar trebui să privim dincolo de măști. Oricum, până la urmă, măștile pică și rămâne adevărata față a unui om. Însă tocmai pentru că am fost obișnuiți cu niște măști, acest lucru ne displace total. Și ne dezamăgește în ultimul hal.

  2. S-au spus atatea… (eu insami, chiar, la mine) ca nu mai am de spus nimic. Ai punctat ce era important, am citit cu placere, lovindu-ma de propriile idei, intrebari…
    Masca, oricat de combatuta””… exista… este uneori necesara… depinde de individ in ce masura… ( abuzul de orice natura… este daunator… o stim cu totii)
    Imi plac temele abordate… desi, poate ma repet

    • Mă bucur din suflet de fiecare dată când oamenilor le plac subiectele abordate de mine. Asta cred că îi dă fiecărei persoane care scrie, impulsul de a scrie în continuare și de a nu se lăsa. E o motivație.
      Pe mine mă bucură comentariile tuturor, de bine, de rău, ele sunt constructive și motivaționale fie pentru continuitate, fie pentru o schimbare.

  3. Poate sunt anumite capacitati pe care le posedam si habar n-avem de ele. Nici mie nu-mi plac oamenii cu mai multe fete , deobicei e mai bine sa te feresti de ei pentru ca sunt imprevizibili. Cred ca daca am vedea numai spiritul , majoritatea oamenilor l-ar avea negru.

  4. Cele mai periculoase sunt măştile sub care ne ascundem de noi înşine.
    De ce o facem? De frică. Doar că aproape mereu frica e una închipuită, nu reală. Dar cine stă să privească în ochi frica, să afle de care e?… Prea puţini…

  5. Arătăm diferite faţete ale personalităţii noastre în funcţie de persoana cu care interacţionăm (într-un fel ne purtăm cu prietenii sau cu persoanele pe care le considerăm simpatice, în altul cu persoanele care ne sunt antipatice, în alt fel cu profesorii sau cu persoane aflate pe o poziţie superioară – şefi, etc.) asta nu înseamnă că suntem prefăcuţi, dar sunt şi mulţi/multe care se prefac pentru diverse motive….

  6. Spune bine Eminescu in Glossa:

    „Caci acelorasi mijloace
    Se supun câte exista,
    Si de mii de ani încoace
    Lumea-i vesela si trista;
    Alte masti, aceeasi piesa,
    Alte guri, aceeasi gama,
    Amagit atât de-adese
    Nu spera si nu ai teama.”

    Avem, de fiecare data cand interactionam, un anumit aspect al personalitatii noastre, pe care-l folosim. Lucrurile se schumba uneori foarte des. Daca ieri ai aflat ceva de la o persoana, azi e posibil sa ti se spuna exact contrariul.
    Sa ai o zi frumoasa 🙂

Spune-mi părerea ta!

