De ce ar trebui copiii să citească?

Întrebarea asta poate nu ne-o punem neapărat noi, ci în general cei care trebuie să citească (pentru școală, proiecte etc.) ori sunt puși să citească (în majoritatea cazurilor de către părinți). De ce ar trebui să citească însă și nicidecum să refuze ori să fie din start plictisiți de activitatea pe care trebuie să o întreprindă?

Am să fac referire, în rândurile de mai jos, strict la copii. Nu vreau să combin două generații, cei din generația copiilor cu cei din generația adolescenților din ziua de azi, ci vreau să încep doar cu prima categorie.

Așadar, de ce ar trebui să citească copiii carti pentru copii?

Răspunsul este unul simplu. Pentru ei. Pentru propria lor dezvoltare personală, aici fiind incluse dezvoltările pe plan emoțional, cognitiv, intelectual, moral, imaginativ, lectura având însă un rol foarte important în dezvoltarea personală, ajutând la definitivarea ei în timpul adolescenții, cât și la modelarea ei pe tot parcursul vieții.

Cărțile pentru copii au rolul de a dezvolta imaginația, vocabularul, cât și de a-i face pe cei mici să îndrăgească lectura. În unele cazuri, rolul lor a fost acela de a-i stimula în găsirea și promovarea în rândul adulților, a ideilor cât mai creative, dând startul unor mici proiecte școlare, sau pe cont propriu.carti pentru copii

Ele nu ar trebui să fie însă văzute ca o obligație, ci ca pe un bun prilej de relaxare și de evadare din propria lume. Ca pe un prilej de întâlnire cu noul și cu ineditul, căci fiecare carte în parte este inedită în felul ei. Cărțile ar trebui văzute, cred, ca locul în care te poți refugia oricând ai nevoie de puțin timp liber pentru tine și pentru imaginația ta, pentru propria relaxare.

Pentru mine spre exemplu, cărțile au reprezentat o modalitate de călătorie în jurul lumii, de cunoaștere a personajelor și a caracterelor atât de diferite, de cunoaștere a locurilor și, cel mai important, o sursă nesecată de informații. Mie mi-a plăcut mereu să învăț ceva nou. Să descopăr ceva nou. Așadar am încercat ca, la sfârșit, să fac o listă cu lucrurile care le-am învățat din cartea respectivă și m-ar putea ajuta pe viitor. Iar, atunci când eram mică, am învățat astfel o multitudine de cuvinte noi, făcându-mi tot felul de liste pe un caiet cu diferite cuvinte și definițiile lor din DEX pe care trebuia să le învăț. Pentru mine a fost mereu o plăcere să petrec timpul în fața cărților, printre cuvinte și să încerc să trec mereu dincolo de ele, în mijlocul acțiunii, printre personaje, contopindu-mă cu stările lor.

În ziua de azi, din păcate, majoritatea copiilor nu mai văd vreo plăcere și vreun beneficiu în urma lecturării unei cărți, fiind acaparați cu totul de tehnologie și jocuri. Aș fi curioasă ce ați propune voi, ca proiect, astfel încât copii să devină interesați de lectură, de cărți.

8 gânduri despre &8222;De ce ar trebui copiii să citească?&8221;

  1. Foarte adevărat! Este păcat că tinerii şi copiii de azi citesc tot mai puţin şi sunt mult mai „săraci” sufleteşte. La Gyury Pascu am citit o vorbă de-a bunicii sale că un om trăieşte cu fiecare carte citită o viaţă în plus. Ajungi cu mintea, cu sufletul, cu imaginaţia, în locuri şi timpuri nebănuite în lumea reală. Iar asta nu e puţin lucru.
    O zi frumoasă! 🙂

  2. Sa stii Pishkiutule ca si eu m-am gandit la asta. Nu ma refer la copiii care si-au vazut parintii acordandu-si premiul zilnic prin citit si ei au preluat foarte firesc lucrul asta ci la marea masa a copiilor azi care pur si simplu nu citesc nici macar lectura obligatorie si la profesorii lor care se multumesc sa-si faca planul la note cu referate copiate de pe net. M-am gandit mult la asta si din pacate n-am gasit nicio solutie realizabila sui generis in ceea ce priveste cartea… cu file de hartie.
    DAR, este gresit nu ce fac ei ci cum gandim noi. Asta e concluzia la care am ajuns. E gresit modul de abordare a cititului. Uite ce idee mi-a venit intr-o seara cand am realizat ca nu sunt in stare s-o determ. pe fii-mea sa-i placa descrierile lui Sadoveanu (nu-i vorba ca eu fusesem vreun fan Sadoveanu, dimpotriva, nu-l puteam suferi, aveam alergie pana si la Fratii Jderi daramite la Nada florilor) numai ca asta m-a facut sa gasesc indiciul din turn: schimbarea viziunii noastre impietrite in nostalgia feromonilor pe care ii degaja fila de hartie si incapatanarea nerenasterii – Daca as avea o editura as risca sa scot prima Carte audio-video (ilustrata 3D (holograma 2D/3D kinetica) din Romania . Asta cred ca va fi cartea viitorului. Nici macar nu are un pret de cost mare. Iti trebuie doar o voce instruita (eventual un actor, sigur bucuros sa-si mareasca bugetul in felul asta (isi face publicitate si devine cunoscut) si pana iti cumperi si singur un laser si ce-ti mai trebuuie, exista, foarte rezonabil.
    Ce zici, cum ti se pare cartea asta? Te-ar tenta? pana si Nada florilor iti dai seama cum te-ar cuprinde?

Spune-mi părerea ta!

