Mi-am luat iepurași

De fapt, sinceră să fiu, nu i-am luat. I-am primit. De Crăciun. Cadou.

Eu m-am bucurat că am noi parteneri de joacă. Desigur, nu pentru mine. Pentru copilul din mine. Eu am 20. El are doi. Ne jucăm totuși amândoi cu iepurașii.

Sunt simpatici. Unul aleargă în fața mea să-l prind, iar altul vine din spate și mă trage de pantaloni, ori mă prinde de picior. Sunt simpatici și când se spală. Adică din 10 în 10 minute. Asta până când devine de-a dreptul frustrant să-i to vezi că se opresc din orice ar face pentru a-și îngriji blănița și a o păstra mereu curată. Sunt tare simandicoși. Și când îi apucă, apăi îi apucă.

Problema apare atunci când nu păstrează și ei curățenia în propria lor casă. Împrăștie totul peste tot și-și fac nevoile pe unde apucă. Acum, dacă știți metode despre cum se poate dresa un iepure să-și facă nevoie într-un loc special amenajat, sunteți invitații mei să mă luminați.

A doua problemă, care este poate chiar mai mare decât prima, prezentată anterior, este faptul că iepurașii ăștia îți mănânc până și sufletul, atunci când efectiv nu știi ce să le mai dai de mâncare. Dacă le pui fân, cât nu ar rumega nici măcar o vacă într-o zi, ei îl mănâncă în jumătate de zi. Dacă le dai morcovi, îi termină în jumătate de oră. Dacă le dai salată, ori varză, așteaptă-te să o termine până când te întorci cu spatele. Iar eu, în plină iarnă, am rămas efectiv fără hrană pentru iepuri. Mănâncă pur și simplu într-una.

Noroc că, tot căutând pe net despre iepuri, am descoperit un site pentru animale de companie, care are hrană pentru iepuri și pentru diferite rozătoare. În plus, de pe petpal.ro am descoperit și faptul că iepurii, la fel ca și celelalte animale și la fel ca noi, oamenii, au nevoie de un meniu cât mai diversificat pe întreaga durată a zilei. Adică nu pot să le dau morcovi, fân și salată toată ziua. Au nevoie și de alți nutrienți, decât cei luați din morcovi, fân și salată, iar cei de la petpal.ro îmi pun la dispoziție o serie întreagă de meniuri. Și le mulțumesc. De acum iepurii mei or să se bucure de meniuri diversificate, că doar sunt membrii importanți în familia noastră (nici eu nu mănânc uneori al fel de bine cum or să mănânce ei de acum încolo).

După cum spuneam și mai sus, dacă aveți și voi iepuri și puteți să-mi dați ceva sfaturi în privința îngrijirii și „educării” lor, vă rog să nu ezitați să o faceți. Accept orice sfat cu cea mai mare plăcere. Și vă și mulțumesc anticipat.

17 gânduri despre &8222;Mi-am luat iepurași&8221;

  1. Bună Pishky,

    Am o prietenă care a avut mult timp câte un iepure în apartament. În timp, învață să-și facă treburile într-un anumit loc. O să vezi că și în cușcă vor începe să facă doar într-un colt. Ar fi bine să le pui paie pe jos, indiferent ce tip de cușcă ai. Nu vor face bătături (care vor sângera când bat cu picioarele din spate – specific lor).

    În plus, se învață să fie mângâiați și vor veni singuri la tine să fie răsfățați. Ăsta e un lucru bun, pentru că se recomandă verificarea periodică a urechilor, ochilor, picioarelor pentru diverse afecțiuni. E mai ușor dacă sunt obișnuiți să fie atinși.

    De ros, rod tot ce prind. 🙂

    Ca mâncare, poți să le mai dai sfeclă furajeră, câte o bucată, măr, pâine uscată, porumb boabe sau crupe, granule furajere și altele. Îți spun că mănâncă și cartofi prăjiți și alte mâncăruri ”omenești”, însă nu recomand. Unii spun că iepurii nu beau apă. Din experiență îți spun că beau. există recipiente speciale pentru apă, fie cu bilă, fie cu suzetă inox. Noi avem ceva asemănător cu asta: http://petshoppitesti.ro/Adapatoare-iepuri-Beverley-Aves-1L-ART.171

    Ai spus că iepurii tăi stau afară. Nu știu dacă afară înseamnă o incintă în afara casei sau într-un grajd sau chiar afară, nici cât de frig e. Vara nu sunt probleme cu apa, dar iarna, dacă îngheață, se recomandă să le scoți adăpătorile și să le aduci doar câteva ore, când le dai de mâncare.
    Nu le da mult de mâncare odată. De obicei iepurii pot fi învățați cu program de masă dimineața și seara.

    După cum văd, sunt încă micuți, cam la 2 luni, după 4 luni ar trebui separați. Nu se țin împreună mascul cu femelă sau doi masculi. În prima formulă vor fi oarecum stresați, iar în a doua se vor bate. Două femele se vor suporta mai ușor, câteodată, deși nu este o regulă. Femelele sunt foarte posesive față de teritoriul lor.

    Dacă ai pereche și vei vrea să îi înmulțești, aduci femela în cușca masculului pentru jumătate de oră. Și îi păzești. Dacă vezi că femela nu sta deloc, o scoți și o aduci după câteva zile. Dacă stă la montă, vezi că masculul trebuie să cadă literalmente după ce termină treaba. (E o chestie a lor treaba asta.) De obicei se dă femela de 2 ori la montă în aceeași zi sau la maxim o zi diferență. Chiar dacă nu știi sigur dacă s-a prins, nu o mai aduci după câteva zile, o săptămână… e riscant în cazul în care e gestantă.

    Dacă cumva femela e mai rea, stai pe aproape la montă să nu castreze iepuroiul. Se mai întâmplă, pentru că el mai schimbă sensul. You know what I mean.

    Gestația durează între 28-34 de zile. Femela va făta între 3-12 pui. Dacă ea e mică și la prima fătare e posibil să nu țină toți puii. De obicei unii mai ies din culcușul de puf pe care îl face ea și dacă nu sunt puși repede înapoi vor muri. Asta se întâmplă câteodată când, după alăptare, puiul nu dă drumul sfârcului și este târât de iepuroaică în afara culcușului. Este recomandat să fie luat puiul cu o cârpă curată sau mănușă și pus înapoi. Atins cu mâna își pierde mirosul specific și femela îl va respinge sau chiar îl va omorî.

    Nu știu ce fel de iepuri ai tu. De obicei, puii iepurilor pentru carne se țin cu femela o lună, iar cei pentru expoziție, două luni. contează, însă și soiul lor. Cei mari se lasă puțin mai mult.

    La separarea puilor de mamă, se vor lăsa puii în cușcă și se va muta mama. Vor suferi mai puțin. Ai grijă, după separare puii vor avea tendința să mănânce mai mult ca să suplinească lipsa laptelui matern. Nu e recomandat să se dea mai mult de mâncare pentru că ei vor mânca până se vor balona și pot muri. Vor suferi și ei și tu. După o perioadă de 2-3 săptămâni se pot muta altfel, mai ales dacă cușca este prevăzută cu fătătoare. Fătătoarea este un cadru de lemn pus peste o scândură. Femela va făta în zona cea mai uscată și mai înaltă să ferească puii de umiditate. Dacă are fătătoarea în cușcă dinainte de a făta, se va obișnui să doarmă acolo. Desigur sunt mai multe modele. Pentru noi funcționează bine acest model.

    După fătare, iepuroaica este aptă de împerechere chiar de a doua zi, dar nu este recomandat să se facă acest lucru atât de repede. De obicei se așteaptă o lună sau până se înțarcă puii existenți.

    Iepurii sunt apți de împerechere de la aproximativ 4 luni, dar se recomandă împerecherea la 6-8 luni, în funcție de soi (la uriaș la 8 luni), altfel atât iepuroaica, cat și puii vor fi mai mici.

    După 2 luni se recomandă a face vaccinul. Află dacă ai tăi au fost deja vaccinați. Acesta nu e greu de făcut, deoarece se face sub pielea de la gât. Găsești vaccin la farmaciile veterinare, îi duci la un cabinet sa chemi veterinarul acasă, în funcție de posibilitățile voastre.

    E de preferat să eviți să aduci alți iepuri sau să mergi cu ai tăi la altcineva dacă nu sunt vaccinați. Se pot infecta de la un iepure purtător. Cred că vaccinarea e cel mai important lucru în creșterea iepurilor. Te scutesc de multe necazuri.

    În plus va trebui să cumperi câteva medicamente pentru ei, în caz de nevoie.

    Pot să îți spun ce folosim noi:
    – Mibazon cremă – pentru bătături
    – Opticlor cremă – pentru ochi supuroși
    – Otoguard cremă – pentru râie urechi
    – Dexogen picături – pentru râie urechi – doar unul din cele 2 medicamente în același timp

    Adiacent poți lua:
    – Selevit Sol picături – vitamine 10 ml/ 1 l apă, în special la femelele cu pui
    – Coccistop S picături – 2 ml/ 1 l apă împreună cu Vitamina K3 – 0,5 ml/ 1 l apă – pentru reducerea balonării
    – Oțet de mere – 20 ml/ 1 l apă – de 2-3 ori pe lună, preventiv împotriva viermilor intestinali

    Cam atât momentan. Dacă îmi mai amintesc ceva ce te-ar putea ajuta, mai scriu. Asta dacă mă mai primești după ce am scris un volum de roman. 🙂

    PS. Am și eu câteva fotografii cu iepurii noștri pe blogul meu. Poți intra să-i vezi. Sunt uriaș pestriț negru (sau fluture, datorită desenului de pe spate) și uriaș gri (aka uriaș belgian/ german).

  2. Rozatarele astea blanoase trebuie sa-si bage dentitia in ceva tare, crocant: graunte-porumb, si lemn usor. Ei smt nevoia sa roada, ca sa isi toace incisivii din fata. Daca nu rod, mor. Cel mai bun lemn de ros e cel moale gen alcie, mar, prun, salcam; fara lemn de pin sau cedru, care este otravitor. Lemnul de piersic sau cais verde este si el toxic, insa lasat la uscat 2-3 luni, dispare toxicitatea. Spor la ros!

    • Hmm, într-adevăr, fac foarte multă mizerie și nu prea au cum să fie ținuți în casă, dacă stai la bloc. Adică, ori te angajezi drept femeie de servici pentru iepuri, ori îți cumperi casă și curte și te muți :)). Eu îi țin în curte. În casă, și dacă aș face curat poate dimineața, la prânz și seara după ei, tot ar mirosi destul de urât.
      Așa, ei sunt foarte drăguți și simpatici.

Spune-mi părerea ta!

