Despre ce fac alții

nu. N-am să judec ce fac alții. N-am de ce să fac asta. Fiecare om are dreptul de a-și alege singur drumul în viață, fără să trebuiască țină cumva cont de părerea mea, de opiniile mele, ori de sfaturi. Fiecare om de pe planeta asta are dreptul să facă ce-l taie capul. Asta atâta timp cât nu-i rănește pe cei din jur și nu le face rău. Profa mea de filosofie dintr-a 12-a spunea așa: „Libertatea și drepturile tale se încheie când încep libertățile și drepturile celuilalt”. Când a spus asta prima dată, nu am prea înțeles ce a vrut să ne transmită. Apoi, ușor, ușor, am analizat mesajul dânsei și am ajuns să-l înțeleg.

Libertatea, deși absolută prin însăși semnificația ei, este relativă și limitată. Nu pot să mă duc pur și simplu să omor pe cineva, doar pentru că sunt liberă să o fac. Și persoana respectivă este liberă să trăiască. Și are acest drept.

Libertatea poate fi și absolută, în cazul în care ceea ce facem nu-i rănește pe ceilalți și nu le aduce niciun fel de prejudiciu. Da, atunci suntem liberi să facem efectiv ce ne taie capul, atâta timp cât singurii implicați suntem chiar noi și nimeni altcineva. Ori când reușim să facem lucrurile în așa fel încât să aducem o bucurie și în viața celorlalți.

Nu pot însă, sub nicio formă, să-i înțeleg pe aceia care judecă orice acțiune a celor din jur. Parcă ne-am născut judecători înnăscuți. Avem asta în sânge. Dar oare este judecata asupra altora un drept absolut, sau doar unul relativ? Cu siguranță nu este unul absolut. Nu cred că avem dreptul de a judeca acțiunile altora, acțiuni care nu ne afectează, zic, căci cele care au legătură directă, sau indirectă cu noi, este clar că trebuie să le judecăm. Judecata asta trebuie să fie însă una constructivă și nicidecum una care dă un verdict, o sentință irevocabilă.

Nu știu dacă ați observat, deși tind să cred că ați observat, dar din ce în ce mai multă lume vorbește despre chat si videochat. Cu toții își dau cu părerea. Unii sunt pro, alții sunt contra și uite așa se ajung la tot felul de certuri și de jigniri prin comentarii, ori scriind alte articole.

Eu, personal, sunt neutră precum Elveția. Nu sunt nici pro, dar nici contra chatului și videochatului. Nu am de ce, atâta timp cât nu mă afectează nici direct și nici indirect. Cum am mai spus, fiecare om alege ceea ce vrea să facă. Ori ceea ce este nevoit să facă din cauza anumitor împrejurări. Sau pur și simplu ce i se pare lui mai ușor să facă. Foarte multe persoane consideră videochatul a fi o modalitate simplă și rapidă de făcut bani. Și, pe deoparte, așa și este. Depinde doar de fiecare persoană în parte ce percepții și principii are. Eu una, spre exemplu, nu aș putea face niciodată așa ceva.

Nu cred însă că ar trebui să-i judecăm pe aceia care își aleg un anumit drum în viață, dacă nu ne afectează într-un mod direct. fiecare are dreptul de a-și alege cărarea aia pe care vrea să apuce. Nimeni nu-i perfect. În consecință nimeni nu ia decizii perfecte privind propria lui viață. Așa că dacă noi înșine nu suntem în stare să facem totul ca la carte și să avem o viață fără pic de pată, cu ce drept ajungem să dăm verdicte irevocabile asupra vieții și acțiunilor celorlalți? Zic să lăsăm ce fac alții și să fim mai atenți la ceea ce facem noi.

2 gânduri despre &8222;Despre ce fac alții&8221;

  1. Totul ne afectează, draga mea. Nu e cazul să privim cu indiferenţă, de exemplu, decăderea morală a societăţii, care se va răsfrânge cândva şi asupra noastră – mai ales asupra voastră, a celor tineri, care mai aveţi relativ mult de stat pe lumea asta.
    Trebuie să judecăm, dar să judecăm constructiv, aşa cum spuneai. Nu trebuie să fim agresivi, să ne grăbim să dăm cu piatra. Dar nici indiferenţa nu e bună.
    “Indiferenţa este cea mai puternică forţă din univers. Tot ce atinge, devine fără sens. Dragostea şi ura n-au nici o şansă împotriva ei. Lasă frâu liber neglijenţei, decăderii şi nedreptăţii monstruoase. Ea nu acţionează, ea permite. De aceea are atât de multă putere.” Joan D. Vinge – Crăiasa zăpezii (The Snow Queen)

Spune-mi părerea ta!

